لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان برخلاف توقع در مناطق زلزله زده آرای بیشتر کسب کرد


انتظار می‌رفت که زلزلهٔ مرگبار ماه فبروری در ترکیه و اتهامات نابسامانی در رسیدگی حکومت به قربانیان آن، انتخابات عمومی ۱۴ می را به نفع مخالفین رجب طیب اردغان، رییس جمهور ترکیه، تمام کند، اما شمارش آرا نشان می‌دهد که اردوغان در این مناطق نسبت به سایر قسمت‌های ترکیه آرای بیشتر کسب کرده است.

زلزله و پس لرزه های ماه فبروری در ترکیه و سوریه سبب کشته شدن بیش از ۵۰ هزار نفر و بیجا شدن میلیون ها نفر شد.

بسیاری از تحلیلگران انتظار داشت که این تراژیدی و بحران اقتصادی جاری در ترکیه ممکن بر انتخابات تاثیر بگذارد و به طور بالقوه رجب طیب اردوغان را که ۲۰ سال در قدرت بوده، کنار بزند.

اما اردوغان توانست در ۱۱ ولایت متاثر از زلزله فیصدی بالاتری را درمقایسه با رای در سطح کل کشور کسب کند. او موفق به کسب ۴۹.۵ درصد مجموع آرا گردید در حالیکه کمال قیلیچداراوغلو، رقیب پیشتاز او، ۴۴.۹ فیصد آٰرا را از آن خود کرد.

به دلیل این که هیچ کاندید نتوانست ۵۰ در صد آرا را کسب کند، دور دوم انتخابات به تاریخ ۲۸ ماه می میان دو کاندید پیشتاز برگزار خواهد شد.

حامیان قیلیچداراوغلو می گویند که آنها یک حکومت جدید می خواهند و از نحوه رسیدگی به زلزله و بلند رفتن قیم مواد غذایی و کرایه در سراسر کشور انتقاد دارند.

علی گوجباکان، یکتن از ناظرین انتخابات در جنوب ترکیه، به صدای امریکا گفت: "اول از همه چیز، اقتصاد باید بهتر شود. هر کسی باید آزادنه زندگی کند و سرکوبی باید پایان یابد."

او می گوید که ترکیه به خاطر میزبانی از میلیون ها مهاجر در حالت سختی قرار دارد.

اما باشنده گان یک کمپ پناهندگانی که از جنگ سوریه متواری شده اند و دوباره از اثر زلزله بیجا شده اند، می گویند که آنها از پیروزی مخالفین اردوغان نگران اند به خاطریکه که به گفته آنها، کاندیدان مخالف حکومت وعده کرده اند که آنان را به طور دسته جمعی و سریع به سوریه باز خواهند گشتاند.

ولید، یکی از پناهندگان سوری، به صدای امریکا گفت: "ما از تقریباً ۱۳ سال به اینسو در ترکیه هستیم. اول رژیم سوریه آمد و با طیارات ما را بمباران کرد و بعداً تندروان داعش آمدند. شما آنها را به یاد دارید، تندروان داعش مردم بیجا شده را سلاخی کردند و آنها هر کسی را به خاطر سیگرت کشیدن می کشتند."

XS
SM
MD
LG