لینک های دسترسی

Breaking News

قلیچداراوغلو در انتخابات ترکیه به آرای کردها چشم دوخته است


کمال قلیچداراوغلو رقیب عمده‌ای رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ۱۴ می
کمال قلیچداراوغلو رقیب عمده‌ای رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ۱۴ می

کمال قلیچداراوغلو، رقیب عمده‌ٔ رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ۱۴ می در آن کشور به آرای کردها چشم دوخته است.

این یک چرخش غیر متوقعه برای حزب جمهوریخواه خلق به رهبری قلیچداراوغلو تلقی می‌شود که برای دهه‌ها مناطق عمدتاً کردنشین ترکیه را نادیده گرفته است.

سیزگین تانریکولو، نامزد پارلمانی حزب جمهوریخواه خلق، در دیدار با تاجران شهر دیاربکر، از شکست ۳۰ ساله حزبش در انتخابات در این منطقه عمدتاً کردنشین صحبت کرد.

او به صدای امریکا گفت: "حزب جمهوریخواه خلق نه تنها از کردها فاصله گرفت، بلکه به عنوان یک حزب سیاسی نه تنها در مورد مشکلات اساسی آنها صحبت نکرد بلکه نسبت به آنها بحث‌های منفی هم داشته است. ولی به اساس مرور پالیسی های ما، با رهبری حزب، به این نتیجه رسیدیم که باید آنها را شناسایی کنیم و با آنها همبستگی نشان دهیم و برای مشکلات اساسی شان راه حل پیدا کنیم."

مصطفی کمال اتاترک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، به حزب جمهوریخواه خلق تعلق داشت و به شدت مخالف قیام کردها بود و آنرا سرکوب کرد. این حزب در مورد مبارزات اخیر کردها برای حقوق شان سکوت اختیار کرده است.

اما تحت رهبری کمال قلیچداراوغلو که حالا کاندید ریاست جمهوری ترکیه است، این موضعگیری‌ها تغییر کرد. او وعده داده است تا اصلاحات دموکراتیک را عملی کند.

با این حال، تحلیلگران می‌گویند که این حزب با در نظر داشت گذشته اش، هنوز هم برای موفقیت راه درازی در پیشرو دارد.

وهاب کاسکون، تحلیلگر در یک انستتیوت تحقیقاتی سیاسی در دیاربکر، می‌گوید که برای حزب جمهوریخواه خلق بسیار دشوار است که دوباره به یک نیروی سیاسی در منطقه مبدل شود.

او گفت: "با آنهم باید پذیرفت که حزب و شخص کمال قلیچداراوغلو تغییرات چشمگیری را در این زمینه به وجود آورده است و گرایش‌هایی به حزب جمهوریخواه خلق در بین جوانان و کسانی که برای اولین بار رای می‌دهند، وجود دارد."

نظرسنجی ها نشان می‌دهد که قلیچداراوغلو در مقایسه با اردوغان، حمایت بیشتر حزب طرفدار کردها را به خود جلب کرده است.

سیزگین تانریکولو، باشندهٔ دیاربکر و نامزد پارلمان، به عنوان یکی از برجسته ‌ترین مدافعان حقوق بشر ، حتا از حمایت افراد بدبین حزب خود، هم برخوردار است.

شاهین التو، باشندهٔ دیاربکر به صدای امریکا گفت: "رای دیاربکر واضح است. نظر مردم خیلی روشن و واضح است. با اینکه او با حزب جمهوریخواه است، ولی اهل دیاربکر است و از هر خانواده یک رای به او می ‌رسد."

به باور تحلیگران، حزب جمهوریخواه خلق فرصت واقعی برنده شدن در انتخابات پارلمانی در مناطق کردنشین ترکیه را دارد، و با بدست آوردن کرسی های پارلمان در دیاربکر و دیگر شهرهای عمدتاً کردنشین، سیطره حزب عدالت و توسعه اردوغان و حزب چپ گرای سبز طرفدار کردها را شکسته و در نتیجه باعث تغییر چشم انداز سیاسی در ترکیه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG