لینک های دسترسی

Breaking News

بحران اقتصادی و ایتلاف به رهبری قلیچداراوغلو اردوغان را به چالش کشیده است - تحلیلگران


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه

تحلیگران می‌گویند رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در انتخابات پیشروی به دلیل بحران اقتصادی روان در کشور، نابسامانی در رسیدگی به زلزله زده‌گان ماه فبروری و ایجاد یک مخالفت سیاسی متشکل از چند حزب به رهبری کمال قلیچداراوغلو، با چالش جدی روبرو است.

انتخابات عمومی ۱۴ می مهمترین انتخابات در ۱۰۰ سال اخیر پس از حاکمیت عثمانی در ترکیه عنوان شده است.

با قرار دادن بزرگترین و جدیدترین کشتی جنگی ترکیه در مقابل قصر حاکمان دوران عثمانی، رجب طیب اردوغان می‌خواهد از آن به حیث نماد رشد منطقه‌ای ترکیه در یک حوزه پرتنش استفاده کند.

بزرگترین و جدیدترین کشتی جنگی ترکیه در مقابل قصر حاکمان دوران عثمانی در استانبول
بزرگترین و جدیدترین کشتی جنگی ترکیه در مقابل قصر حاکمان دوران عثمانی در استانبول

عثمان سرت، تحلیلگر در نهاد پژوهشی ترکی به نام پاناروما ریسرچ، به صدای امریکا گفت: " آنچه مهم است، موقف آقای قلیچداراوغلو است. او کم از کم در پنج سال گذشته تلاش ورزیده است تا به حیث یک پل ارتباط بین اقشار مختلف کشور عمل کند."

قلیچداراوغلو ایتلاف گسترده‌ای از شش حزب به شمول سکولرها، اسلام گرایان و وزیران پیشین اردوغان را بر سکوی اصلاحات دموکراتیک و بازگشت به دموکراسی پارلمانی بنا کرده است.

این انتخابات پس از زلزله های مرگبار ماه فبروری در حالی برگزار می شود که در آن بیش از۵۰ هزار نفر جان باختند و انتقادهای شدیدی از نحوهٔ رسیدگی حکومت به آسیب دیده گان را به دنبال داشته است.

اما بر اساس نظرسنجی ها، بسیاری از شهروندان ترکیه، تورم ۴۰ درصدی و افزایش قیمت ها را به عنوان مهم ترین موضوع در آستانه انتخابات می‌بیند.

سیزن اونی، آگاه مسایل سیاسی ترکیه، می گوید: "البته که اقتصاد مساله شماره یک است. حالت اقتصادی هر کس نزول کرده و تمام طبقات اجتماعی و اقتصادی پایین رفته اند. بنابر این، همه نیش بحران اقتصادی را احساس می کنند."

رای دهندگان روز یکشنبه در یک انتخابات اشتراک می کنند که گفته می‌شود هر دو نامزد به اساس نظر سنجی‌ها با هم نزدیک می باشند و این وضعیت در دهه‌های اخیر بی سابقه می باشد.

XS
SM
MD
LG