لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه پایگاه بزرگ نظامی در قطر احداث میکند


در پایگاه نظامی ترکیه در قطر، ۳۰۰۰ نیروی زمینی مستقر خواهد شد
در پایگاه نظامی ترکیه در قطر، ۳۰۰۰ نیروی زمینی مستقر خواهد شد

ترکیه در نظر دارد تا بر أساس توافق دفاعی اش با قطر که به منظور همکاری در مقابله با "دشمنان مشترک" انجام داده، یک پایگاه نظامی را در آن کشور احداث کند. این نکته را احمد دمیروک سفیر ترکیه در دوحه بیان داشت. آقای دمیروک به آژانس رویترز گفت که در این پایگاه نظامی، ۳۰۰۰ نیروی زمینی مستقر خواهد شد که نخستین تعبیۀ نیرو های ترکی در شرق میانه خواهد بود، و همچنان در این پایگاه واحد های دریایی، هوایی، آموزگاران نظامی، و قوای خاص نیز حضور خواهند داشت.

این پایگاه مختلط نظامی، اساساً به مثابۀ یک محل تمرینات مشترک خواهد بود. توافقی که میان دوحه و انقره صورت گرفته، به قطر نیز این حق را میدهد که اگر بخواهد، پایگاه نظامی خویش را در ترکیه ایجاد کند.

مقامات ترکی میگویند که هم اکنون به تعداد ۱۰۰ تن از منسوبین نظامی ترکیه، در قطر مستقر بوده و به نیرو های قطری آموزش نظامی میدهند. احمد دمیروک سفیر ترکیه در دوحه میگوید: "ترکیه و قطر مشکلات مشترک دارند و هردوی ما، از ناحیۀ انکشافات منطقوی و پالیسی های مبهم سایر کشور ها، بسیار به تشویش استیم."

آقای دمیروک همچنان گفت که قطر و ترکیه با دشمن مشترک مواجه بوده و در چنین مقطع حساس، همکاری میان این دو کشور حیاتی میباشد.

کشور کوچک با پیمان های بزرگ

قطر، که یکی از ثروتمندترین کشور های جهان محسوب میشود، مملکت کوچکی در خلیج فارس است. قطر از دیر زمانی، روابط خوبی با ایالات متحده نیز داشته و میزبان بزرگترین پایگاه هوایی امریکا در شرق میانه نیز است. این پایگاه امریکایی، العُدید نام داشته و حدود ده هزار منسوب نظامی در آن مستقر اند.

ژان مارک استاد در کالج دفاع ملی قطر میگوید منافع دولت کوچکی مثل قطر در این است که در قلمرو خود به چند قدرت جهان پایگاه بدهد، زیرا به این گونه، تضمین غیرمستقیم امنیتی به دست آورده میتواند.

از سویی هم احمد دمیروک سفیر ترکیه در دوحه با اشاره به امپراتوری سابق ترکیۀ عثمانی در جهان اسلام گفت که ترکیه و قطر امروز کدام اتحاد جدیدی به میان نمی آورند، بل روابط تاریخی و برادرانۀ شان را تازه میسازند.

ترکیه و قطر هردو از منتقدین بشارالأسد رئیس جمهور سوریه شمرده شده و مداخلۀ جانبدارانۀ روسیه از بشارالاسد را نیز تقبیح میکنند.

دیدار پوتین و سلیمانی

با تشدید جنگ در برابر گروه دولت اسلامی (داعش) در شرق میانه، صف بندی ها تقویت یافته و خطوط ائتلاف ها در منطقه واضح تر میشود.

آژانس خبرگزاری فارس به روز چهارشنبه گزارش داد که جنرال قاسم سلیمانی فرماندۀ نیروی قدس، که مسئولیت عملیات برون مرزی سپاه پاسداران ایران را دارد، هفتۀ گذشته به روسیه سفر کرده و با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور آن کشور دیده است. این خبر، نشانه ای از نزدیک شدن روابط میان تهران و مسکو، حین نیرومند شدن ائتلاف منطقوی شان پنداشته میشود.

خبرگزاری فارس می افزاید که جنرال سلیمانی در جریان سفر سه روزه اش به مسکو، ضمن دیدار با رئیس جمهور پوتین و مقامات ارشد نظامی و امنیتی روسیه، با آنها در مورد انکشافات اخیر در سوریه، عراق، یمن، و لبنان صحبت کرده است. او فرد مقتدری در ایران شمرده میشود و مستقماً به آیت الله خامنه یی رهبر ایران، گزارش میدهد.

سلیمانی بر أساس این ادعا که گویا در قاچاق مواد هستوی دست داشته، از سال ۲۰۰۷ بدینسو، از سوی شورای امنیت ملل متحد ممنوع السفر اعلام شده است. سمنتا پاور سفیر ایالات متحده در ملل متحد گفت که دیدار جنرال سلیمانی از مسکو، نقض فیصله نامۀ ملل متحد بوده که روسیه نیز آن را تصویب کرده بود.

روسیه و ایران هر دو، بشارالأسد رئیس جمهور سوریه را در جنگ مقابل شورشیان سوری، حمایت میکنند - روسیه از طریق حملات هوایی، و ایران با قوای زمینی اش.

برگردان: احمد فؤاد لامع

XS
SM
MD
LG