لینک های دسترسی

Breaking News

قرارداد صادرات غلات از اوکراین تمدید شد


مقامات ترکی و روسی روز شنبه ۱۸ مارچ (۲۷ حوت) گفتند که توافقنامهٔ صدور غلات اوکراین از طریق بحیره سیاه تحت شرایط موجود تمدید شده است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، ساعاتی پیش از انقضای توافق در بیانیه‌ای که از تلویزیون ترکیه پخش می‌شد گفت: "این قرارداد برای عرضه جهانی غذا از اهمیت حیاتی برخوردار است. من از روسیه و اوکراین که از تلاش خود برای تمدید جدید کوتاهی نکردند و همچنین از منشی عمومی سازمان ملل متحد تشکر می‌کنم."

سخنگوی منشی عمومی ملل متحد نیز بدون اشاره به مدت تمدید این قرار داد گفت: "ابتکار غلات بحیرهٔ سیاه... تمدید شده است."

رییس جمهور ترکیه و ملل متحد در مورد معیاد تمدید قرارداد چیزی نگفته اند، اما وزیر زیربناهای اوکراین گفته است که این قرار برای مدت ۱۲۰ روز تمدید شده است.

الکساندر کوبراکوف، وزیر زیربناهای اوکراین در تویتی گفت: "ابتکار [صدور] غلات از طریق بحیره سیاه برای مدت ۱۲۰ روز تمدید شد. من از انتونیو گوتیرش (منشی عمومی ملل متحد)، ملل متحد، رییس‌جمهور اردوغان، خلوسی آکار (وزیر دفاع ترکیه) و همه شرکای ما برای پابندی به توافقنامه‌ها سپاسگزاری می‌کنم."

اما ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز شنبه گفت که مسکو با تمدید ۶۰ روزهٔ قرارداد ازسرگیری صادرات غلات اوکراین موافقت کرده است.

زاخارووا در اظهاراتی که توسط خبرگزاری انترفاکس منتشر شد گزارش‌های را رد کرد که گویا این قرار داد برای ۱۲۰ روز تمدید شده است: "ما بارها اعلام کرده‌ایم که طرف روسیه به همه طرف‌های توافق اعلام کرده است که قرارد را برای به مدت ۶۰ روز تمدید می‌کند."

ترکیه و سازمان ملل متحد در ابتدا در ۲۲ جولای سال گذشته با روسیه و اوکراین توافق کردند تا صادرات غله‌جات و مواد خوراکه را از اوکراین از سر بگیرند. بعداً این قرارداد در ماه نوامبر سال گذشته برای ۱۲۰ روز تمدید شد.

قبل از تهاجم روسیه بر اوکراین، این دو کشور به تنهایی ۳۰ درصد نیازمندی گندم جهان را تامین می‌کردند، اما تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در بیش از یک سال گذشته، صادرات غله‌جات را از اوکراین به شدت مختل کرده و سبب افزایش نرخ مواد غذایی و نفت در جهان شده است.

پیش از جنگ، اوکراین ما‌هانه از طریق بنادرش ۴.۵ میلیون تن محصولات زراعتی را صادر می‌کرد که ۱۲ در صد گندم جهان در آن شامل بود.

XS
SM
MD
LG