لینک های دسترسی

Breaking News

قرارداد صادرات غلات از اوکراین به مدت چهار ماه تمدید می‌شود


کشتی‌هاییکه غلات اوکراین را به خارج انتقال می‌دهند.
کشتی‌هاییکه غلات اوکراین را به خارج انتقال می‌دهند.

مقامات ترکی و اوکراینی روز پنجشنبه ۱۷ نومبر (۲۶ عقرب) گفتند که توافقنامهٔ صدور غلات اوکراین از طریق بحیره سیاه تحت شرایط موجود برای چهار ماه دیگر تمدید می‌شود.

اولکساندر کوبراکوف، وزیر زیربناهای اوکراین در تویتی گفت: "ابتکار [صدور] غلات از طریق بحیره سیاه برای مدت ۱۲۰ روز تمدید خواهد شد."

روسیه نیز تایید کرده است که اجازه تمدید قرارداد صدور غلات را "بدون تغییر شرایط" داده است.

ماریا زخاروفا، سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه گفت: "طرف روسی همچنین اجازه تمدید فنی ابتکار غلات را بدون تغییر در شرایط یا محتوا می‌دهد."

در هفته‌های اخیر، روسیه بارها هشدار داده بود که ممکن است با تمدید قرارداد موافقت نکند، زیرا قرارداد جداگانه‌ای که در ماه جولای برای معافیت غلات و کودکیمیاوی روسیه امضا شده بود، اجرا نشده است.

اما کرملین روز پنجشنبه ۱۷ نومبر اعلام کرد که سازمان ملل متحد تضمین کرده است که کار بالای رفع موانع صادرات محصولات کشاورزی و کودکیمیاوی روسیه نهایی خواهد شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک کنفرانس تلیفونی با خبرنگاران گفت: "ملل متحد تضمین کرده است که کارها برای حصول اطمینان از اینکه مواد غذایی و کودکیمیاوی روسیه [به خارج] صادر شود، نهایی خواهد شد."

پسکوف با اشاره به بیانیه مشترک ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم نکردن صادرکنندگان مواد غذایی و کودکیمیاوی روسی، گفت که روسیه پیش از این شاهد پیشرفت در جهت کاهش تحریم‌ها بوده است و گفت که کار برای "رفع کامل" موانع باقی مانده در حال انجام است.

ترکیه و سازمان ملل متحد در ۲۲ماه جولای با روسیه و اوکراین توافق کردند تا صادرات غله‌جات و مواد خوراکه را از اوکراین از سر بگیرند.

بر اساس این توافقنامه اوکراین توانست صادرات غله‌جات و کود کیمیاوی خود را از طریق بحیرهٔ سیاه از سر بگیرد و بیش از ۱۱ میلیون تن غلات و سایر محصولات کشاورزی را از طریق بنادر خود صادر کند. میعاد این قرارداد روز شنبه منقضی می‌شود.

اوکراین یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده گندم ، جواری و روغن آفتاب پرست در جهان به شمار می‌رود، اما تهاجم روسیه و همچنان محاصرۀ بنادر اوکراین از سوی روسیه، روند صادرات را از اوکراین متوقف ساخته بود و این مشکل منابع تامین مواد غذایی بسیاری از کشورهای رو به انکشاف را به مخاطره انداخته است.

روسیه و اوکراین به تنهایی ۳۰ درصد نیازمندی گندم جهان را تامین می‌کردند و تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در چند ماه گذشته، صادرات غله‌جات را از اوکراین به شدت مختل کرده و سبب افزایش نرخ مواد غذایی و نفت در جهان شده است.

پیش از جنگ، اوکراین ما‌هانه از طریق بنادرش ۴.۵ میلیون تن محصولات زراعتی را صادر می‌کرد که ۱۲ در صد گندم جهان در آن شامل بود.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG