لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه: طالبان آنچه را تعهد کرده اند، عملی کنند 


وزیر خارجهٔ ترکیه می‌گوید که انقره با تمام جوانب در افغانستان، به شمول گروه طالبان در تماس بوده و پیام‌های این گروه را مثبت تعریف کرده است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجهٔ ترکیه امروز ۱۷ اگست (۲۶ اسد) گفت پیام‌های گروه طالبان به خارجی‌ها، دپلومات‌ها و مردم افغانستان مثبت بوده است و "امیدواریم که آنرا در عمل نیز ببنیم".

آقا اوغلو افزود که با وجود آنکه کشورش با تمام جوانب در تماس است، اما افغان‌ها خود در مورد اینکه در حکومت انتقالی کی‌ها حضور خواهند داشت و چگونه حکومتی تشکیل خواهد شد، تصمیم می‌گیرند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه هفتۀ گذشته گفت که می‌تواند منحیث بخشی از تلاش‌ها برای پایان بخشیدن جنگ در افغانستان با رهبران طالبان ملاقات کند.

این در حالی است که انقره طرح محافظت و فعال نگهداشتن میدان هوایی کابل پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان را فسخ کرد.

برخی از منابع به رویترز گفته اند که ترکیه در عوض گفته است که اگر طالبان خواسته باشند، آماده است معاونت‌های تخنیکی و امنیتی را در زمینۀ مدیریت میدان هوایی کابل فراهم کند.

پیش از این، زمانی که گروه طالبان به سرعت برخی از شهر‌های بزرگ را در افغانستان تصرف کردند، ٰرییس جمهور ترکیه خطاب به طالبان گفته بود که آن گروه باید از "اشغال خاک برادران شان" دست بردارند.

با آنهم، انقره که ۶۰۰ نظامی در افغانستان دارد، در مورد تامین امنیت در میدان هوایی کابل و انتقال قدرت در افغانستان، با ایالات متحده و سایر کشورها به بحث‌ها ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG