لینک های دسترسی

Breaking News

مک کارتی: پالیسی بایدن در مورد افغانستان 'فاجعه بار' بود


رهبر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان ایالات متحده، از پالیسی جو بایدن، رییس جمهور این کشور، در مورد نحوهء خروج قوای امریکایی از افغانستان به شدت انتقاد کرد.

کیفن مک‌کارتی با نشر اعلامیه‌ای روز دوشنبه ۱۶ اگست (۲۵ اسد) گفته است که "پس از شش روز سکوت، رییس جمهور بایدن در نهایت بدترین پالیسی فاجعه بار را ایراد کرد" پالیسی که به گفته وی در چندین دهه گذشته نظیر نداشت.

آقای مک‌کارتی گفته است که سخنرانی رییس جمهور بایدن "هیچ یک از سوالات در مورد خروج فاجعه بار قوا و حفاظت از شهروندان امریکایی را پاسخ نداد. هزاران قوای امریکایی را با خطر مواجه کرده است و تهدید دهشت افگنی را در سراسر جهان افزایش داده است."

رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا همچنین از رییس جمهور ایالات متحده خواسته است تا پلان همه جانبه‌ای را برای خروج همۀ شهروندان امریکایی از افغانستان به صورت فوری و مصوون روی دست بگیرد.

آقای مک کارتی همچنین گفت:‌ "قضاوت ضعیف رییس جمهور بایدن فقط در ظرف چند هفته موجب ایجاد بدترین وضعیت در افغانستان شده است. او به اعتبار و توانایی امریکا در دراز مدت صدمه رسانده است. مردم امریکا به خصوص قوای ما که قربانی زیادی[در افغانستان] داده اند، سزاوار بیشتر از یک رهبری فاجعه بار با الفاظ میان خالی اند."

اظهارات این رهبر حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان ایالات متحده چند ساعت پس از آن بیان شده که رییس جمهور ایالات متحده ​از تصمیم‌اش در مورد پایان بخشیدن ماموریت نظامی امریکا و بیرون کردن نیروهای امریکایی از افغانستان دفاع کرد و گفت که نیروهای امریکایی نمی‌توانند و نباید در جنگی درگیر شوند و بمیرند که نیروهای افغانستان مایل به رزمیدن در آن نیستند.

رییس جمهور بایدن روز دوشنبه ۱۶ اگست (۲۵ اسد) گفت که اشتباهات گذشته را تکرار نخواهد کرد؛ اشتباه درگیر شدن در یک جنگ بی پایان؛ جنگی که به سود علایق ملی امریکا نیست.

آقای بایدن خطاب به آنانی که می‌خواهند نیروهای امریکایی به افغانستان فرستاده شوند گفت "می‌خواهید چند نسل دیگر از فرزندان امریکا در جنگ داخلی افغانستان بجنگند در حالی که نیروهای افغان نمی‌خواهند در آن جنگ برزمند."

رییس جمهور ایالات متحده با انتقاد شدید از نیروهای افغان یکیار دیگر گفت که امریکا بیش از یک تریلیون دالر مصرف کرد و اردوی ۳۰۰ هزار نفری افغان را آموزش و تجهیز کرد؛ اردویی که به گفتۀ وی کمیت آن بیشتر از برخی از کشور عضو ناتو است.

رییس جمهور امریکا افزود "به آنان تمام وسایلی را دادیم که به آن نیاز داشتند و معاشات شان را پرداخت کردیم" اما به گفتۀ آقای بایدن، آنچه را امریکا به نیروهای افغان فراهم کرده نتوانست "تمایل جنگ برای آینده شان [افغان‌ها] بود".

XS
SM
MD
LG