لینک های دسترسی

Breaking News

خوابگاه های مشترک در ترکیه منع قرار داده شد


جوانان ترکی علیه رجب طیب اردغان، رهبر آن کشور در استنبول مظاهره می کنند.
جوانان ترکی علیه رجب طیب اردغان، رهبر آن کشور در استنبول مظاهره می کنند.
رهبر ترکیه در مخالفت با همزیستی و مشترک بودن دختران و پسران در خوابگاه ها توفان جدید سیاسی را در آن کشور برپاه کرده است.

رجب طیب اردغان می گوید که پس از شنیدن نگرانی های والدین دانش آموزان لیلیه های مشترک را منع کرد، اما منتقدین می گویند که منشأی اصلی تصمیم صدراعظم ترکیه گرایش های اسلامی او می باشد.

آقای اردغان می گوید که همزیستی دختران و پسران در خوابگاه ها غیر قابل تحمل می باشد و حکومت از قبل ۷۵ در صد لیله های مشترک حکومتی را مسدود کرده است.

اما منتقدین آقای اردغان او را به مداخله در زندگی شخصی متهم می کنند.

یکی از محصلین که با دوست پسرش زندگی می کند به این باور است که این اقدام بخشی از اجندای مذهبی آقای اردغان است زیرا به گفتۀ او "این موضوع به مرد ها ربط بگیرد. این فقط در مورد زنان و زندگی آنهاست."

اما حزب آقای اردغان هر گونه انگیزۀ مذهبی را رد کرده می گوید که این اقدام در پاسخ به نگرانی های والدین محصلین روی دست گرفته شده است.

واکنش ها

آیف بارتو کاندان، استاد روانشناسی در پوهنتون بوسفورس استنبول می گوید هراس آن میرود که اقدامات اخیر یک بار دیگر مناظرات روی اجندای حکومت آقای اردغان را باعث شود.

بارتو کاندان به واکنش های در این مورد پرداخته گفت "پاسخ فوری سکولریست ها در این مورد البته است. این راهکار واقعی او را نشان می دهد و اجندای واقعی او بود و اکنون آقای اردغان آجندای خود را در محضر عام آورده است."

جنجال تازه پس از آن واقع می گردد که ممانعت بر چادر پوشیدن زنان در در پارلمان آن کشور رفع شد.

پیروان حزب مصطفی کمال اتاترک که حزب عمدۀ جمهوری خواهان است، صدراعظم ترکیه را به تلاش برای زنده ساختن تنش ها میان سیکولر ها و افراد مذهبی پیش از انتخابات سال ۲۰۱۵ متهم کردند.

اما آقای اردغان میگوید که او یک آجندای دموکراسی محافظه کار را دنبال میکند.

اتحادیه اروپایی نیز در این رابطه اظهار نگرانی کرده می گوید که حکومات حق ندارند در نوعیت زندگی جوانان مداخله کنند.

با وجود این انتقادات، از سوی حکومت ترکیه هیچ نشانۀ از بازپس گرفتن این تصمیم دیده نمی شود.
XS
SM
MD
LG