لینک های دسترسی

Breaking News

موقف تهاجمی و شدید اردوغان به تظاهرات


نخست وزیر ترکیه حین بازگشتش به کشور، جمعه دربرابر مظاهرات ضد حکومتی موقف تهاجمی اتخاذ کرد. او به حامیانش گفت که اعتراضاتی که در کشور رخ داد، تا سرحد غیرقانونی بودن پیش رفت و باید به طور فوری پایان یابد.

رجیب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در اولین حضور عمومی گسترده، از زمان برپایی اعتراضات ضدحکومتی که هفته گذشته مشتعل شد، بیشتر از 10 هزار تن از حامیانش با تشویق های هیجانی حین برگشت او از سفر شما افریقا با شور و هلهله از وی استقبال کردند.

باوجود اظهارات اخیری وی داشت به نظر می رسید اردوغان در موقفش در برابر اعتراضات انعطاف پذیری نشان دهد، اما وی سخنرانی آتشینی حین بازگشتش ایراد کرد.

او گفت این تظاهرات باید به طور فوری پایان یابد.

سخنرانی نخست وزیر اردوغان، از داخل یک موتر بس در ترمینل میدان هوایی ایراد شد که به نظر می رسید نخست وی تلاش به دعوت برای وحدت داشته باشد.

اما به زودی لحنش تهاجمی تر شد.

اردوغان گفت: "هر آنچه ما انجام می دهیم در چوکات دموکراسی است. هر آنچه ما انجام می دهیم، مطابق قانون است. ما 76 میلیون نفر، همه گی شاهدیم که هر طریق دیگر غیرقانونی است و دربرابر آنها می ایستیم."

قبل از این بیاناتش در تونش، اردوغان اذعان داشتکه بعضی ترکی ها بدون درک وضعیت در مظاهرات دخیل شدند و گفت وی آنان را دوست دارد و به آنان احترام دارد.

به نظر نمی رسد، آن بیانات بسیاری از هزاران مظاهره کننده را که در میدان تقسیم استانبول برای ششمین روز پنجشنبه گردهم آمدند، منصرف سازد.

مقاومت مظاهره چیان

مظاهره چیان از هر نقطه شهر به میدان تقسیم سرازیر شدند، و به آنچه آنها تدابیر سختگیرانه فزاینده اردوغان ورفتار گستاخانه خواندند، اعتراض کردند. نخست وزیر اردوغان این اتهامات به شدت رد کرد.

دانیز، یک مظاهره چی در میدان تقسیم است.او گفت که "او (اردوغان)نمی تواند این پارک را از ما بگیرد. هیچ راهی وجود ندارد. می دانید چرا؟ او در کشور جنگ را باعث می شود. ما به مقاومت ادامه می دهیم."

ده ها هزار تن از معترضین مظاهراتی را به راه انداختند که به دهها شهر سراسر ترکیه سرایت کرد و با واکنش خشن پولیس جمعه گذشته انجامید. این مظاهرات در پی یک اعتراض کوچک برضد طرحی برای توسعه میدان مرکزی تقیسم ترکیه شروع شد.

از آن به بعد، سه نفر جان باخت، دو مظاهره چی و یک پولیس و و هزاران تن زخمی شدند.
یک مظاهره کننده در وضعیت حیاتی در شفاخانه انقره بستری است.

ترکی ها منتظر سخنان اردوغان بعد از برگشت به کشور بودند، اینکه ببینند آیا او اشاره ای به خاموش شدن مظاهرات می کند یا علیه آن غضبناک می شود.

اردوغان در هر زمانی، توسط حامیان اش تقریبا نجات یافته است که بخشی از این نجات، پایگاه مردمی است که به وی کمک کرد تا در سه انتخابات برنده قاطع باشد.

یک تن از حامیان اردوغان گفت که "مردم واقعیت را می دانند. نه 70 درصد بلکه 99 درصد از طیب اردوغان حمایت می کند."

اردوغان درابتدا به مظاهره کنندگان میدان تقسیم به عنوان اوباش و آشوب گران اشاره کرد درحالیکه همچنین اذعان داشت که نیروی اضافی پولیس ممکن استفاده شده است و وعده داد که در این باره تحقیق خواهد شد.

طی هفته گذشته مظاهرات به 78 شهر سرایت کرد، و به مظاهرات عمومی فزاینده ای منجر شد که به تصور مظاهره چیان گستاخی فزاینده اردوغان مربوط بود.

XS
SM
MD
LG