لینک های دسترسی

Breaking News

رایزنی خلیلزاد با گروه‌های مختلف مدنی در مورد صلح افغانستان


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان به دنبال دیدار با مقام‌های افغان، با گروه‌های مختلف مدنی در کابل نیز در مورد روند صلح این کشور صحبت کرده است.

آقای خلیلزاد، در صفحۀ تویترش نگاشته است که به عنوان بخشی از تلاش‌های مداوم برای مشارکت فعالان مدنی و اعضای جامعه گسترده افغان در روند صلح افغانستان گفتگو کرده است.

نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که روز گذشته با شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون حقوق بشر صحبت کرد "تا از دیدگاه او در مورد اطمینان از پرداختن به حقوق بشر همۀ افغان‌ها در روند صلح آگاهی یابم".

شهرزاد اکبر رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز این گفتگو را – که به صورت آنلاین انجام شده است – "خوب" توصیف کرده است.

خانم اکبر در صفحۀ تویترش نوشته است که در این گفتگو با آقای خلیلزاد در مورد یک طرزالعمل فراگیر، مشارکت زنان، حقوق قربانیان و مرکزیت حقوق بشر صحبت کرده "تا نتیجه‌ای پایدار برای روند صلح داشته باشد".

پیش از این خانم اکبر از با انتقاد حضور کم‌رنگ زنان گفته بود که نشست استانبول با حضور "نخبگان سیاسی مرد فورمولی برای موفقیت نیست" و "مشارکت سطح پایین زنان" در این نشست پذیرفتنی نیست.

آقای خلیلزاد با جوانان افغان نیز تماس گرفته تا در مورد چالش‌های اجتماعی آن‌ها و نقشی که جوانان می‌توانند در روند صلح داشته باشند، صحبت کرده است.

نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان در دیدار با محمد اشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی این کشور در مورد پیشرفت‌های گفتگوهای صلح این کشور به ویژه آمادگی‌ها برای نشست ترکیه نیز گفتگو کرده است.

قرار است نشست ترکیه که گفته می‌شود برای ۱۰ روز ادامه خواهد داشت، در استانبول برگزار شود؛ نشستی که مقامات ترکیه گفته اند متمم مذاکرات دوحه خواهد بود.

پیش از این گزارش شده بود که انتظار می‌رود اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، طرح صلح خود را در نشست استانبول معرفی کند. حفظ و تداوم قانون اساسی و برگزاری انتخابات، ایجاد حکومت صلح و برگزاری لویه جرگه از پیشنهادات عمدهٔ این طرح عنوان شده است.

XS
SM
MD
LG