لینک های دسترسی

Breaking News

اویغورها در ترکیه هراس دارند که در ازای واکسین به چین مسترد شوند


قانونگذاران مخالف در ترکیه، رهبران انقره را متهم می‌کنند که گویا در ازای واکسین کووید۱۹ اویغور‌ها را به چین مسترد می‌کنند.

قانونگذاران می‌گویند که در ماه های اخیر پولیس ترکیه حد اقل ۵۰ اویغور را در مراکز اخراج‌ پناهجویان محبوس کرده است که این آمار افزایش چشمگیر را در مقایسه به سال گذشته نشان می‌دهد.

اگرچه هنوز هیچ مدرک معتبری در مورد به دست نیامده است، اما قانونگذاران و اویغورهای مستقر در ترکیه هراس دارند که مبادا بیجینگ از واکسین کووید۱۹ به عنوان ابزار فشار برای تصویب معاهده استرداد استفاده کنند.

در گذشته روی این لایحه توافق صورت گرفته بود، اما ناگهان در ماه دسمبر توسط چین تصویب شد و قرار است به زودی در برابر قانونگذاران ترکیه برای تصویب قرار گیرد.

اویغورها می‌گویند که اگر این لایحه به قانون مبدل شود، کابوس تهدید کننده زندگی آن‌ها را به همراه خواهد داشت؛ تبعید به کشوری که برای جلوگیری از بازداشت دسته جمعی از آن فرار کرده بودند.

تخمین زده می‌شود که بیش از یک میلیون مسلمان اویغور در بازداشتگاه‌های کار اجباری در شین‌ژیانک نگهداری می‌شوند.

حکومت چین همواره از این بازداشتگاه‌های ویژهٔ مسلمانان اویغور که شبیه کمپ‌های کار اجباری است، به عنوان "مراکز آموزش‌ حرفه" و اقدامات مبازره با تروریزم یاد کرده است.

سوظن در مورد یک معامله زمانی هویدا شد که اولین محموله واکسین ساخت چین به ترکیه در ماه دسمبر برای هفته‌ها متوقف شده بود. اما مسوولان مسایل جواز را علت این توقف عنوان کرده بودند.

یلدریم کایا، یک قانونگذار حزب مخالف ترکیه می‌گوید که چین فقط یک سوم از ۳۰ میلیون دوز واکسین وعده شده تا پایان ماه جنوری را تحویل داده است.

ترکیه تا حد زیادی به واکسین سینووک چین متکی است تا جمعیت خود را در برابر کروناویروس مصوونیت ببخشد. تا اکنون در حدود ۲.۵ میلیون نفر در ترکیه به کروناویروس مبتلا شده و بیش از ۲۶ هزار نفر پس از ابتلا به آن جان باخته اند.

او افزود: "چنین تاخیری طبیعی نیست. ما هزینه این واکسین‌ها را پرداخته ایم. آیا چین از ترکیه باج می‌گیرد؟"

کایا گفت که او رسماً از دولت ترکیه در مورد فشارهای چین پرسیده است، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

مقامات ترکیه و چین اصرار دارند که لایحه استرداد به منظور هدف قرار دادن و اخراج اویغورها نیست. رسانه های دولتی چین این نگرانی‌ها را "افترا" خوانده اند و وزارت خارجهٔ چین نیز هرگونه ارتباط بین واکسین و این پیمان را رد کرد.

مولود چاووش ‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در ماه دسمبر گفته بود که تاخیر واکسین ارتباطی به اویغوری‌ها ندارد.

چاووش اوغلو گفته بود: "ما از اویغورها برای اهداف سیاسی استفاده نمی كنیم، ما از حقوق آن‌ها دفاع می كنیم."

اگرچه تعداد کمی از آن‌ها در حال حاضر از کشور اخراج شده اند، اما بازداشت‌های اخیر سبب ایجاد وحشت در جامعه اویغور ۵۰ هزار نفری ترکیه شده است.

XS
SM
MD
LG