لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای تجاوز جنسی گروهی بر زنان مسلمان اویغور در چین


بر اساس یک گزارش جدید، زنان مسلمان اویغور در بازداشتگاه‌های شین‌ژیانگ چین به تجاوز و سواستفادۀ جنسی و شکنجه و بدرفتاری معروض اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که چندین نفری که در این بازداشتگاه‌ها به سر برده اند و یک نفر از نگهبانان به شبکۀ خبری بی بی سی گفته اند که تجاوز جنسی گروهی، سواستفادۀ جنسی و شکنجه را تجربه کرده یا هم گواه آن بوده اند.

حکومت چین همواره اتهامات بدرفتاری در شین‌ژیانگ را رد کرده و نیز از بازداشتگاه‌های مخصوص مسلمانان اویغور که شبیه کمپ‌های کار اجباری است، به عنوان "مراکز آموزش‌ حرفه" یاد کرده است.

مقام‌های چینی ادعا می‌کنند که این مراکز را به هدف مبارزه با افراط‌گرایی اسلامی، جدایی طلبی و آموختاندن مهارت‌های جدید ایجاد کرده اند.

وانگ وینبین، سخنگوی وزارت خارجۀ چین روز چهارشنبه سوم فبروری (۱۵ دلو) گفت که این گزارش "سرتاسر فاقد بنیاد حقیقی" است و به گفتۀ وی کسانیکه از سوی بی بی سی مصاحبه شده اند کسانی اند که بار بار "معلومات غلط" را پخش کرده اند.

حکومت پیشین ایالات متحده به رهبری دونالد ترمپ، در آخرین روزهای کار خود گفت که چین با سرکوبگری مسلمانان اویغور در شین‌ژیانگ مرتکب "نسل کشی و جنایت علیه بشریت" شده است.

سال گذشته، آدرین زنز، پژوهشگر آلمانی در گزارشی که از سوی کانون فکری "بنیاد جیمزتون" نشر شد، چین را به عقیم‌سازی اجباری مسلمانان اویغور، سقط جبری جنین و تطبیق برنامه‌های زورگویانۀ تنظیم خانواده بر مسلمانان اویغور متهم کرد.

حکومت چین در آن زمان نیز به این گزارش واکنش نشان داد و آن را بی‌بنیاد و غلط توصیف کرد.

تخمین زده می‌شود که بیش از یک میلیون مسلمان اویغور در بازداشتگاه‌های کار اجباری در شین‌ژیانک نگهداری می‌شوند.

گروه‌هی مدافع حقوق بشر نیز گفته اند که حکومت چین با به کار بستن سیستم سرکوبگرانه و سختگیرانۀ نظارتی به شمول بازداشت اجباری، تلقین به خاطر طرد کردن باورهای دینی و حتا عقیم سازی اجباری، به تدریج آزادی مذهبی و دیگر آزادی‌های اویغورها را از آنان گرفته است.

XS
SM
MD
LG