لینک های دسترسی

Breaking News

مسلمانان امریکایی: سازمان همکاری‌های اسلامی از برخورد چین با اویغورها اعتراض کند


گروه‌های مسلمان در ایالات متحده از سازمان همکاری های اسلامی خواسته اند تا در مورد زندانی شدن گستردۀ اویغورها در چین صدای اعتراض بلند کند.

ایتلافی از سازمان‌های مسلمانان ایالات متحده از جمله شورای روابط امریکایی – اسلامی روز پنجشنبه ۱۷ دسمبر (۲۷قوس) گفته اند که شماری از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی زیر تاثیر اقتدار چین قرار گرفته اند. سازمان‌های مسلمانان امریکایی همچنین شماری از نهادهای جهانی را به همکاری با آنچه " نسل‌کشی" خوانده شده است، متهم کردند.

سازمان همکاری های اسلامی که مقر آن در عربستان سعودی است، متشکل از ۵۷ کشور با اکثریت مسلمان است که موارد مختلف مرتبط به مسلمانان جهان از جمله بدرفتاری با آنان را بررسی می‌کند.

اما این سازمان نسبت به حالت اسفبار مسلمانان در ولایت شین‌ژیانگ چین ابراز نگرانی نکرده است؛ جاییکه به گفتۀ مدافعان حقوق بشر حکومت چین کم و بیش یک میلیون مسلمان اویغور را در بازداشتگاه‌‌های کار اجباری قید کرده و با بدرفتاری تمام و شکنجه آنان را مجبور به تغییر اندیشه، ترک مذهب و زبان شان می‌کند.

سازمان همکاری های اسلامی در ماه مارچ ۲۰۱۹ پس از بازدید هیات این سازمان از شین‌ژیانگ طی یک قطعنامه "از تلاش های جمهوری خلق چین در زمینه مراقبت از شهروندان مسلمان‌ آن کشور تقدیر کرد".

عمر سلیمان، یک عالم مسلمان امریکایی و فعال حقوق، در یک کنفرانس مجازی گفت: "کاملاً واضح است که چین برتری اقتصادی در جهان اسلام دارد و توانسته هر کشور مسلمان را بترساند تا در دعوای اویغورها لب به سخن نگشایند، اگر نه منزوی خواهند شد."

به گفتۀ آقای سلیمان، در حالی كه برخی از كشورهای مسلمان در خصوص مسایلی چون داعیۀ فلسطینی‌ها به صدا برخاسته اند،در مورد مسله اویغورها با ستمگاران همدست شده اند، به ويژه با رد کردن پناهجویان.

روشان عباس یک فعال اویغور در امریکا که به گفتۀ خودش، فعالیت‌های وی سبب شد خواهرش در چین بازداشت شود، در این نشست مجازی گفت: "چین سابقۀ خرید و زورگویی را دارد. نسل کشی اویغورها مسله داخلی چین نیست بلکه یک مسله بشری است."

ایالات متحده، رقیب چین، رفتار بیجینگ با اویغورها را به رفتار آلمان نازی تشبیه کرده و از اینکه سازمان همکاری های اسلامی دراین مورد صدای اعتراض بلند نکرده، ابراز ناامیدی کرده است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه یگانه رهبر مسلمان است که چین را به خاطر بدرفتاری با مسلمانان اویغور به باد انتقاد گرفته است. مالیزیا نیز گفته است که اویغورهای فراری را دوباره به چین نخواهد فرستاد.

فعالان حقوق بشر مدعی اند که شین ژیانگ شبکۀ گسترده‌ای از بازداشتگاه‌های غیرقانونی کار اجباری را دارد که کم از کم یک میلیون نفر را زندانی کرده است؛ مقام‌های چینی این کمپ‌ها را "مراکز آموزش حرفه‌ای" خوانده اند که به گفتۀ آنان هدف آن مقابله با افراط‌گرایی و گرایش‌های جدایی‌طلبانه است.

شین‌ژیانگ که در آن بیش از ۱۳ میلیون مسلمان ایغور، قزاق و دیگر گروه های قومی زیست دارند، شاهد افزایش گستردۀ نفوس چینی‌ها بوده است.

در سال ۱۹۴۹ زمانی که اردوی حزب کمونیست چین کنترول منطقه را به دست گرفت، فقط ۲۰۰ هزار چینی در شین‌ژیانگ زیست داشتند و در سال‌های اخیر شمار چینی‌ها به نه میلیون می‌رسد.

XS
SM
MD
LG