لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه: برای تامین امنیت میدان هوایی کابل، نیروی بیشتر به افغانستان نمی‌فرستیم


خلوصی اکار، وزیر دفاع ترکیه گفته است که آن کشور در نظر ندارد تا برای پیشبرد امور و تامین امنیت میدان هوایی کابل پس از خروج قوای خارجی از افغانستان، نیروی بیشتری را به آن کشور بفرستد.

آقای اکار روز چهارشنبه ۲۳ جون (دوم سرطان) در صحبت با خبرنگاران در مقر پارلمان ترکیه گفت که نظامیان ترکیه در چارچوب ماموریت حمایت قاطع ناتو برای شش سال در میدان هوایی کابل حضور داشتند.

با اشاره به حضور حدود ۵۰۰ نظامی ترکیه در میدان هوایی کابل، آقای اکار گفت: "در حال حاضر، ما در آنجا [میدان هوایی کابل] حضور نظامی داریم و اکنون برایمان جای سوال نیست که سربازان دیگری به آنجا بفرستیم."

ترکیه پیش از این پیشنهاد کرده بود که آماده است پس از خروج قوای امریکایی و ناتو از افغانستان، امور میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل را نظارت کرده و امنیت این میدان را تامین کند؛ پیشنهادی که مورد استقبال حکومت افغانستان و ایالات متحده قرار گرفته است.

انقره در حال حاضر در مورد تدارکات و حمایت مالی برای این ماموریت نظامیان ترکیه، سرگرم بحث با ایالات متحده است. اما ترکیه تاکید کرده است که بدون حمایت مالی و تدارکاتی نمی‎تواند این ماموریت را به پیش ببرد.

آقای اکار گفت که پس از نهایی شدن این مسایل –لوژستیکی و مالی – تدابیر لازم اتخاذ خواهد شد. او افزود که این مسایل روز پنجشنبه با نمایندگان امریکا در انقره به بحث گرفته خواهد شد.

پیش از این، جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفته بود که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در ملاقاتی که هفتۀ گذشته در حاشیۀ نشست سران کشورهای عضو ناتو داشتند، در خصوص نقش رهبری ترکیه برای تامین امنیت میدان هوایی کابل پس از خروج قوای خارجی به توافق رسیدند.

XS
SM
MD
LG