لینک های دسترسی

Breaking News

اهانت به مقدسات اسلام؛ دو زن پاکستانی به جرم قتل آموزگار مدرسۀ شان به مرگ محکوم شدند


دو زن پاکستانی که آموزگار مدرسۀ شان را به اهانت از مقدسات متهم کرده و او را کشته بودند، از سوی یک محکمه در پاکستان به مرگ محکوم شدند.

پولیس پاکستان روز چهارشنبه ۲۰ مارچ (اول حمل) گفت که در این قضیه سه طلبۀ این مدرسۀ دینی متهم شده بودند که یکی از آنان به حبس ابد محکوم شد.

محکمه حکم صادر کرد که این سه نفر در ماه مارچ سال ۲۰۲۲ با ادعای توهین به مقدسات، آموزگار مدرسۀ شان را به قتل رسانده بودند.

توهین به مقدسات در پاکستان که اکثریت جمعیت آنرا مسلمانان تشکیل می‌دهد، یک موضوع بسیار حساس است و مجازات آن اعدام است. در برخی اوقات تنها ادعای توهین به مقدسات برای ایجاد شورش و کشتن متهمان توسط گروه‌ها کافی است.

در اغلب حالات، افراد مظنون به توهین به مقدسات آماج حمله قرار می‌گیرند و گاهی اوقات توسط گروه‌های اوباش بدون محاکمه کشته می‌شوند.

محمد حارث، یک مقام پولیس پاکستان به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت که دو زنی که در پیوند به این قضیه به اعدام محکوم شده اند ۲۳ و ۲۴ ساله بوده و شخصی که به حبس ابد محکوم شده است ۱۶ سال عمر دارد.

با آنکه محاکم پاکستان احکام اعدام را صادر می‌کند، بر اساس اطلاعات سازمان عفو بین‌الملل، از سال ۲۰۲۰ به اینسو هیچ مورد اجرای حکم اعدام در آن کشور ثبت نشده است.

در چند هفتۀ اخیر، چندین مورد از اتهامات اهانت به مقدسات اسلامی در پاکستان گزارش شده است.

در ماه فبروری، یک زن در شهر لاهور پاکستان که لباسی با نوشته‌های عربی به تن داشت، به اتهام توهین به مقدسات و اینکه نوشته‌های لباس وی آیات قرآن است، توسط گروهی از مردان خشمگین هدف حمله قرار گرفت که با مداخلۀ پولیس این زن نجات یافت.

قاضی القضات پاکستان نیز به دنبال صدور حکم رهایی مردی که به انتشار متن توهین آمیز به اسلام متهم شده بود، از سوی منابع ناشناس به مرگ تهدید شد.

سازمان غیر حکومتی مرکز تدقیق و مطالعات امنیتی پاکستان سال گذشته میلادی با نشر گزارشی گفت که از زمان تاسیس پاکستان کم و بیش ۱۴۱۵ نفر به "کفرگویی و اهانت به مقدسات اسلام" در آن کشور متهم شده اند که از این میان کم از کم ۸۹ نفر آنان بدون محاکمه، توسط مردم کشته شده اند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG