لینک های دسترسی

Breaking News

پارلمان اروپا: احترام به حقوق زنان پیش‌شرط تعامل با طالبان باشد


روبرتا متزولا، رییس پارلمان اروپا وضعیت زنان را در افغانستان وخیم خواند
روبرتا متزولا، رییس پارلمان اروپا وضعیت زنان را در افغانستان وخیم خواند

نشست دو روزه‌ای زیر نام "روزهای زنان افغان" در پارلمان اتحادیۀ اروپا در شهر بروکسل برگزار شد تا وضعیت زنان افغان را زیر سلطۀ رژیم طالبان بررسی کند.

روبرتا متزولا، رییس پارلمان اروپا روز سه شنبه اول فبروری (۱۲ دلو) آنچه را "تبعیض سیستماتیک جنسیتی" از سوی طالبان بر زنان افغان خواهد، محکوم کرد و از جامعۀ جهانی خواست تا در هر گونه تعامل با طالبان، رعایت حقوق زنان را اولویت و پیش‌شرط اساسی قرار دهند.

خانم متزولا وضعیت زنان افغان را زیر سیطرۀ طالبان به شدت وخیم خواند و با اشاره به وضعیت زنان در افغانستان گفت: "آنان [زنان افغان] تحقیر شده و گرسنگی کشیده، مثل متاع فروخته می‌شوند و از آموزش محروم شده و از زندگی اجتماعی حذف شده اند."

سیما سمر و شهرزاد اکبر، روسای پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان، ظریفه غفاری، شاروال پیشین میدان‌شهر، صحرا کریمی، رییس پیشین افغان فلم، حبیبه سرابی، والی پیشین بامیان، آریانا سعید، خوانندۀ افغان و شماری دیگر از زنان افغان در این نشست دعوت شده بودند.

سیما سمر، رییس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که وضعیت کنونی در افغانستان وخیم‌تر و بدتر از آنچه است که در خبرها و گزارش رسانه‌ها بازتاب می‌یابد. او گفت که نباید مردم افغانستان به خاطر "رهبری ناسالم" شکنجه شوند.

با تاکید بر احترام به حقوق زنان در افغانستان، خانم سمر از جامعۀ جهانی خواست که نباید نصف پیکر جامعۀ افغانستان در حاشیه رانده شده و نادیده گرفته شوند. او گفت که کمک به مردم افغانستان بر اساس قوانین بشردوستانۀ بین‌المللی مکلفیت اخلاقی جامعۀ جهانی است.

خانم سمر احترام به حقوق بشر و حقوق زنان، تشکیل حکومت همه شمول و پرهیز از اعمال زور را کلید موفقیت و مشروعیت حکومت طالبان خواند.

افزون بر اعضای پارلمان اروپایی، محمد امینه، معاون منشی عمومی ملل متحد، نامزدان نهایی جایزۀ سخاروف ۲۰۲۱ و شماری دیگر از نمایندگان دعوت شده در این نشست شرکت داشته و شماری از آنان سخنرانان این نشست اند.

انجلینا جولی، هنرپیشۀ مشهور هالیوود و سفیر کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان به عنوان نخستین سخنران این نشست، در یک پیام ویدیویی با برشمردن مشقتی که زنان افغان تحمل می‌کنند، از بازداشت زنان معترض گرفته تا محرومیت دختران از حق آموزش گفت که نباید امید را از دست داد.

خانم جولی از طالبان خواست تا تمنا پریانی، پروانه ابراهیم خیل و دیگر فعالان در بند را رها کرده و به دختران حق آموزش بدهند. او از رهبران جهان خواست تا طالبان را به خاطر نقض حقوق زنان حسابده قرار دهند.

امینه محمد، معاون منشی عمومی ملل متحد نیز در یک پیام ویدیویی بر تامین مساوات جنسیتی و توقف اعمال محدودیت و خشونت بر زنان و دختران در افغانستان تاکید کرد.

خانم محمد گفت که سازمان ملل متحد از نزدیک با زنان افغان کار می‌کند تا صدای آنان شنیده شود. او تاکید کرد که بدون دسترسی کامل به حقوق اساسی، از حق کار گرفته تا حق آموزش و سیر و سفر آزادانه، زنان افغان بیشتر و بیشتر در حاشیه رانده خواهند شد.

خانم سعید در این نشست آهنگی "بانوی آتش‌نشین" را اجرا کرد که با استقبال گرم روبرو شد. او در پایان این اجرا از جامعۀ جهانی خواست طالبان را تا زمانی به رسمیت نشناسد که آن گروه به حقوق کامل بشری زنان و دختران افغان احترام قایل شوند.

برخی از فعالان حقوق زن در داخل افغانستان، ضمن استقبال از نشست "روزهای زنان افغان" در پارلمان اروپا از چگونگی انتخاب نمایندگان زنان افغان در این نشست انتقاد داشته و می‌گویند که زنانی که در داخل از همۀ حقوق شان محروم شدند، در این نشست حضور ندارند.

طالبان پس از مسلط شدن بر افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست سال گذشته تا کنون، محدودیت‌هایی را بر زنان وضع کرده که ممانعت حضور زنان در دفاتر، به جز برخی ادارات معدود در سکتور صحت و معارف، انسداد دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران و وضع محدودیت بر سیر و سفر زنان بدون محرم شرعی چند نمونۀ آن است.

با اینحال، جامعۀ جهانی همواره تاکید کرده اند که اگر طالبان خواستار تعامل با جهان اند باید به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها احترام گذشته و حکومت همه‌شمول را شکل دهند.

XS
SM
MD
LG