لینک های دسترسی

Breaking News

بازداشت دو فعال دیگر زن در افغانستان؛ یوناما از طالبان خواستار معلومات شد


پس از نشر گزارش‌ها در مورد بازداشت دو تن دیگر از فعالان زن در افغانستان که ادعا شده است از سوی طالبان بازداشت شده اند، دفتر ملل متحد در افغانستان، از طالبان خواسته است تا در این زمینه معلومات بدهند.

یوناما در یک پیام تویتر نگاشته است: "امروز یوناما از وزارت داخلۀ افغانستان خواستار معلومات فوری پیرامون تازه‌ترین موارد بازداشت‌های گزارش شده در ۲۴ ساعت اخیر شد که طالبان دو فعال دیگر زن را در کابل بازداشت کرده اند."

در این پیام تویتر خواست ملل متحد یکبار دیگر تکرار شده و تاکید شده است که تمام زنان فعال "ناپدیدشده" و بستگان آنان رها شوند.

شماری از فعالان و کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان نگاشته اند که مرسل‌ عیار و زهرا محمدی، دو زنی که در اعتراضات اخیر علیه طالبان شرکت داشتند، در یک شبانه روز گذشته در کابل بازداشت شده و تا کنون درکی از آنان نیست.

سخنگویان طالبان تا کنون در این مورد ابراز نظری نکرده اند، اما امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان در مصاحبۀ اخیر با خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است: ""تا کنون کسی را که با مفکورۀ این سیستم یا این حکومت مخالف باشد بازداشت نکرده‌ و کسی را صدمه نرسانده ایم."

پیش از این، تمنا پریانی و پروانه ابراهیم خیل، دو تن از فعالان زن که بر ضد عملکردهای طالبان در اعتراضات شرکت داشتند، بازداشت و ناپدید شدند و تا کنون هیچ نشانه‌ای از محل بازداشت آنان در دست نیست.

طالبان دست داشتن در بازداشت و ناپدید شدن پریانی و ابراهیم‌خیل را رد کرده و گفته اند که تحقیقات در این مورد جریان دارد. اما ملل متحد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی شدید از ناپدیدشدن فعالان زن در افغانستان، از طالبان خواسته اند تا آنان را پیدا و رها کنند.

سازمان عفو بین‌الملل پس از ناپدید شدن پریانی و ابراهیم خیل گفت که طالبان باید به ‌جای انکار بازداشت این دو زن معترض، باید محل نگهداری و بود و باش آنان را فاش کنند.

با آنکه طالبان نسبت به رژیم قبلی شان، رویکرد نسبتاً معتدل‌تری را روی دست گرفته‌اند، اما این گروه در نزدیک به شش ماه گذشته محدودیت‌های زیادی را بر زنان وضع کرده و افزون بر ممانعت از کارآنان در اکثر دفاتر دولتی، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران مسدود کرده اند.

XS
SM
MD
LG