لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: در ربع اول ۲۰۲۰ بیش از ۵۳۰ غیرنظامی کشته شده اند


هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان با نشر یک گزارش تازه گفته است که در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ حدود ۱۳۰۰غیرنظامی قربانی جنگ شده اند.

یوناما روز دوشنبه ۲۷ اپریل (هشتم ثور) با نشر گزارشی تحت عنوان "نیاز به اقدامات فوری برای نجات انسان‌ها" در افغانستان گفته است که از اول ماه جنوری تا ختم ماه مارچ، ۵۳۳ غیرنظامی به شمول ۱۵۰ کودک در اثر جنگ در این کشور کشته و ۷۶۰ تن دیگر زخمی شده اند.

ملل متحد ثبت این تلفات را برای غیرنظامیان در افغانستان "سنگین" توصیف کرده و بر ضرورت فوری حفاظت از غیرنظامیان از سوی گروهای درگیر در این کشور تاکید کرده است.

یوناما ۵۵ درصد این تلفات را به مخالفین مسلح دولت افغانستان نسبت داده و گفته است که در جریان این سه ماه، ۲۸۲ غیرنظامی افغان از سوی این گروها کشته و ۴۲۸ تن دیگر زخمی شده اند.

در این گزارش، ۳۹ درصد تلفات به طالبان، ۱۳ درصد به گروه داعش – شاخه خراسان و متباقی آن را به عناصر نامشخص مخالف دولت نسبت داده شده است.

بر اساس این گزارش شمار قربانیان که به طالبان نسبت داده شده است، نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی "عمدتاً به دلیل افزایش کشتار هدفمند و اعدام‌های صحرایی، ۲۲ درصد افزایش یافته است."

همچنان نیروهای طرفدار دولت افغانستان، مسوول ۳۲ درصد تلفات غیرنظامیان شناخته شده اند که به گفته یوناما در جریان سه ماه نخست امسال، ۱۹۸ غیرنظامی توسط این نیروها کشته و ۲۱۴ تن دیگر زخمی شده اند.

در بخشی از این گزارش آمده است: "جای نگرانی است که درجریان سه ماه اول سال، در مقایسه با عناصر مخالف دولت، نیروهای طرفدار دولت، بیشتر مسوول مرگ و میر کودکان بوده اند، چنانکه تلفات منسوب به این نیروها نسبت به گذشته دو برابر افزایش را نشان می دهد."

به گفته ملل متحد این کودکان بیشتر در نتیجۀ حملات هوایی و فیرهای غیر مستقیم در جریان درگیری‌ها کشته و زخمی شده اند.

یوناما ۲۱ درصد مجموع تلفات غیرنظامیان را به نیروهای امنیتی افغان، ۸ درصد به نیروهای بین‌المللی و متباقی آن را به گروه‌های مسلح طرفدار دولت نسبت داده است.

یوناما همچنان در مورد تشدید خشونت‌ در جریان ماه مارچ و افزایش تلفات بر غیرنظامیان به گونۀ جدی ابراز نگرانی کرده است. به گفته یوناما "این روند از این جهت بیشتر برجسته است که به دنبال دورۀ کاهش خشونت میان نیروهای طرفدار دولت و طالبان از ۲۲ تا ۲۸ فبروری و همچنان ۲۹ فبروری که زمان امضای توافقنامه میان امریکا و طالبان می‌باشد، صورت گرفته است."

دیبرا لاینز، نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان گفته است: "برای حفظ زندگی تعداد بی‌شمار غیرنظامیان در افغانستان و امید دادن به مردم برای آیندۀ بهتر، مهم است تا خشونت با ایجاد یک آتش‌بس و آغاز مذاکرات صلح متوقف شود".

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان همچنان گفته است که زنان و کودکان بیشترین تاثیرات خشونت را در جریان سه ماه نخست امسال متحمل شده اند. به گفته یوناما از اول جنوری تا ۳۱ ماه مارچ ۲۰۲ میلادی، ۴۱۷ مورد تلفات کودکان شامل ۱۵۲ کشته و ۲۶۵ زخمی است.

در این گزارش آمده است که در این مدت ۶۰ زن در نتیجۀ درگیری‌ها در افغانستان کشته و ۱۰۸ تن دیگر زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG