لینک های دسترسی

Breaking News

'تشدید حملات طالبان' پس از توافق صلح با امریکا


شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که گروه طالبان پس از امضای توافقنامه صلح با امریکا، تا اکنون ۲۸۰۴ حمله را در بخش‌های این کشور راه اندازی کرده است.

جاوید فیصل، سخنگوی این شورا روز شنبه ۲۵ اپریل (ششم ثور) به خبرنگاران گفت: "حملات طالبان در هفته‌های اخیر تشدید یافته که در نتیجه آنان، ۷۸۹ غیرنظامی کشته شده و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده اند."

به گفته آقای فیصل تنها در یک هفته گذشته ۳۴ غیرنظامی در اثر حملات طالبان در بخش‌های این کشور جان باخته و ۶۲ تن دیگر زخمی شده اند.

آقای فیصل همچنان گفت که بسیاری حملات طالبان پیش از انجام آن، توسط نظامیان افغان دفع شده که در نتیجۀ آن از تاریخ ۲۹ فبروری به اینسو، ۲۷۳۷ جنگجوی این گروه به شمول قوماندانان و رهبران آن کشته یا زخمی شده اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در مورد تلفات نظامیان افغان در نتیجۀ این حملات در ۵۱ روز گذشته معلومات نداد.

این در حالی است که در نتیجۀ انفجار ماین کنار جاده‌‌ و اصابت هاوان در فاریاب و غزنی پنج غیرنظامی کشته شده و ۲۳ نفر دیگر زخمی شده اند.

کریم یورش، سخنگوی پولیس فاریاب به صدای امریکا گفت که در اثر انفجار ماین در ولسوالی المار و اصابت هاوان در ولسوالی قیصار این ولایت، چهار غیرنظامی جان باخته و ده تن دیگر زخمی شده اند.

آقای یورش طالبان مسوول این دو رویداد خواند.

در همین حال، وزارت داخله افغانستان می‌گوید که در اثر اصابت هاوان در مرکز ولایت غزنی، یک غیرنظامی جان باخته و ۱۳ نفر دیگر زخمی شده اند.

طارق آرین، سخنگوی این وزارت افزود که این هاوان توسط طالبان در روستای "شالیز" به هدف آماج قرار دادن نیروهای امنیتی افغان شلیک شده بود که بر یک منزل مسکونی برخورد کرده است.

آقای آرین افزود که تمامی قربانیان این رویداد غیرنظامیان اند و در میان زخمی‌ها زنان و کودکان نیز شامل اند.

طالبان تا اکنون در مورد این مورد چیزی نگفته اند.

توافقنامه امریکا با طالبان در ۲۹ ماه فبروی توسط نمایندگان ایالات متحده و دفتر سیاسی این گروه در قطر به امضا رسید.

این در حالی است که ماه گذشته کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که پس از امضای توافقنامۀ صلح میان ایالات متحده و طالبان تا اکنون، ۲۰۲ غیرنظامی و مامورین دولتی کشته و زخمی شده اند.

این کمیسیون گفته بود که یافته‌های آنان نشان می‌دهد که در میان این غیرنظامیان، کارمندان ملکی ادارات دولتی، متنفذان قومی و علمان دین شامل اند.

XS
SM
MD
LG