لینک های دسترسی

Breaking News

افشاگر اسناد محرم جنگ‌های افغانستان و عراق به امریکا استرداد شود – محکمۀ بریتانیا


یک محکمه در بریتانیا حکم کرده است که جولیان آسانژ، بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس، به خاطر نشر اسناد محرم مرتبط به جنگ‌های امریکا در افغانستان و عراق، به ایالات متحده مسترد شود تا در آنجام محاکمه شود.

حکم روز چهارشنبه ۲۰ اپریل (۳۱ حمل) محکمۀ لندن جنجال دیرینۀ حقوقی در مورد استرداد آقای آسانژ به امریکا را به انتهای آن نزدیک می‌کند.

اکنون رسیدگی به متباقی‌ کارها به دوش پریتی پاتل، وزیر داخلۀ بریتانیا است، هرچند جولیان آسانژ حق دارد که در جریان ۱۴ روز در اعتراض به حکم محکمه استیناف طلب شود.

واشنگتن می خواهد او را در رابطه با افشای ۵۰۰ هزار اسناد محرم نظامی مربوط به جنگ‌های تحت رهبری ایالات متحده در عراق و افغانستان محاکمه کند.

یک محکمه ابتدایی در بریتانیا به تاریخ چهارم جنوری ۲۰۲۰ میلادی فیصله کرد که جولیان آسانژ که به نشر صدها هزار سند محرم دولتی در امریکا متهم است، نباید برای پیگرد قانونی به ایالات متحده استرداد شود،‌ زیرا احتمال آن می رود که وی در زندان با حد اکثر تدابیر امنیتی امریکا دست به خودکشی بزند.

این فیصله‌ٔ محکمهٔ ابتدایی بریتانیا،‌ مورد اعتراض سارنوالان ایالات متحده قرار گرفت. دولت ایالات متحده درخواست تجدید نظر کرد و وکلای امریکایی در یک جلسه استیناف دو روزه در ماه اکتوبر تضمین‌های دپلوماتیک ارایه کردند که براساس آن آسانژ در زندان با حداکثر تدابیر امنیتی امریکا در انزوا نگه داشته نشده و از مراقبت‌های مناسب برخوردار خواهد بود.

اما حامیان آسانژ، واشنگتن را به تلاش برای مخفی کردن گزارش‌ها مبنی بر نگرانی‌های امنیتی مشروع در بارهٔ او متهم می‌کنند و شماری از کارشناسان می گویند که استرداد آقای آسانژ به ایالات متحده سوالات جدی را در مورد‌ آزادی مطبوعات مطرح می کند.

کارولینا گراترول، روزنامه‌نگار و حامی آسانژ این حکم را "روز دیگر برای مرگ دموکراسی و حاکمیت قانون در بریتانیا" خواند. او به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "موضعی که قاضی در امضای درخواست استرداد اتخاذ کرده... تمسخر بر عدالت است...فکر می‌کنم اگر او را بفرستند در زندان خواهد مرد."

آسانژ بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ میلادی نشر ده‌ها هزار سند محرم کشورهای مختلف جهان از جمله ایالات متحده را نظارت کرد. نشر این اسناد سری در برخی از کشور ها سبب تغییرات عمده و توقیف مقامات بلند رتبه شد.

نشر این اسناد سری شامل گزارش‌های نظامی در عراق و افغانستان نیز می شود. آقای آسانژ گفته است که سو استفاده‌های نظامیان ایالات متحده را افشا کرده است.

آسانژ که شهروند آسترالیا است، در سال ۲۰۱۲ میلادی پس از آن به سفارت اکوادور مقیم لندن پناه برد که با دو اتهام تجاوز جنسی در سویدن مواجه شد. اما سال‌های بعد،‌ این اتهام‌ها کنار گذاشته شد.

بنیانگذار ویکی لیکس هفت سال پیهم در سفارت اکوادور مقیم لندن پناهنده بود تا اینکه پولیس بریتانیا او را در اپریل ۲۰۱۹ دستگیر کرد و سپس به دلیل نقض وثیقه برای ۵۰ هفته زندانی شد و در حال حاضر در زندان بلمارش لندن محبوس است.

آقای آسانژ در حال حاضر با ۱۸ مورد اتهام از سوی حکومت فدرال ایالات متحده مواجه است که شامل هک و سرقت معلومات سری و افشای هویت مخبران ایالات متحده می شود . به گفتۀ سارنوالان امریکایی،‌ افشای هویت مخبران امریکایی،‌ زندگی آنان را با خطر مواجه می کند.

XS
SM
MD
LG