لینک های دسترسی

Breaking News

مردی که برای ۴۱۱ روز به کووید۱۹ مبتلا بود، چگونه تداوی شد؟


پژوهشگران بریتانیایی روز جمعه چهارم نومبر (۱۳ عقرب) گفتند مردی را تداوی کردند که برای ۴۱۱ روز پی در پی به بیماری کووید۱۹ مبتلا بود.

آنان گفتند که کود جنیتیک ویروس خاصی که او به آن متبلا بود را تجزیه کردند تا معالجهٔ مناسب را برای آن بیابند.

مبتلا بودن به کووید۱۹ مداوم در بیمارانی واقع می‌شود که از قبل سیستم ایمنی وجود آنان ضعیف باشد.

لوک سنیل، متخصص بیماری‌های عفونی در "بنیاد این ایچ اسی، گای و سنت تامس" بریتانیا گفت که این گونه بیماران برای ماه‌‌ها و حتا سال‌ها به کووید۱۹ مبتلا می‌مانند.

او افزود که این گونه ابتلای مداوم ۵۰ در صد بیماران را به گونهٔ جدی تهدید می‌کند زیرا اعراض مانند التهاب شش‌ها به گونهٔ دوامدار در این بیماران دیده می‌شود.

در یک مطالعهٔ نشر شدهٔ تازه در "ژورنال کلینیکی بیماری‌های عفونی" تیم پژوهشگران بنیاد گای و سنت‌ تامس و کنگ کالج لندن توضیح داده اند که چگونه یک مرد ۵۹ ساله در نهایت پس از ۱۳ ماه از کووید۱۹ رهایی یافت.

این مرد که به دلیل پیوند گرده، سیستم ایمنی ضعیف داشت، در ماه دسمبر سال ۲۰۲۰ به کووید۱۹ مبتلا شد و تا جنوری سال ۲۰۲۰ نتیجهٔ معاینات او مثبت بود.

پژوهشگران برای این که دریابند که آیا این مرد چندین بار به کووید۱۹ مبتلا شده یا همان یک عفونت در وجودش به گونهٔ دوامدار باقی مانده بود، تجزیهٔ سریع جنیتیک را انجام دادند.

این آزمایش که نتیجهٔ آن در ۲۴ ساعت واضح می‌شود، نشان داد که این مرد در اوایل به نوع بی.۱ کووید۱۹ مبتلا شده بود؛ نوعی در سال اواخر سال ۲۰۲۰ شایع بود.

به دلیل این که این مرد به نوع قبلی کروناویروس مبتلا بود، پژوهشگران به او دو نوع انتی‌بادی مونوکلونال را تطبیق کردند. از این نوع معالجه اکنون به گونهٔ گسترده استفاده صورت نمی‌گیرد زیرا در مقابل انواع جدید کرونایروس، مانند اومیکرون، موثریت ندارد.

اما پژوهشگران توانستد با استفاده از این روش این مرد را تداوی کنند.

سنیل گفت که انواع کنونی کروناویروس در مقابل تمامی انتی‌بادی‌های موجود در بریتانیا، اتحادیهٔ اروپا و امریکا، مقاوم اند.

پژوهشگران تلاش کردند با استفادهٔ مکرر از این روش یک مرد بیمار ۶۰ ساله را در ماه اگست تداوی کنند، اما پیروز نشدند.

سنیل گفت که فکر کردند که این بیمار شدید خواهد مرد، اما این تیمی از پژوهشگران دو دوای ضدویروس - پاکسلوید و ریمیدیسویر را یک جا کرده و به بیمار تطبیق کردند.

او اضافه کرد که این روش به گونهٔ‌ معجزه آسا موثر واقع شد و اکنون از آن برای موارد دشوار ابتلای دوامدار استفاده شده می‌تواند. اما او تاکید کرد که به این معنا نیست که برای موارد عادی کووید۱۹ نیز از این روش استفاده شود.

پژوهشگران گفته اند که یک بیمار دیگر پیش از مرگش برای ۵۰۵ روز مداوم به کووید۱۹ مبتلا بود.

XS
SM
MD
LG