لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا: ضرب‌الاجل خروج نیروها تمدید شود؛ طالبان: نشود


بریتانیا می‌گوید که در نشست گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان، از ایالات متحده خواستار تمدید ضرب الاجل خروج نیروهای این کشور از افغانستان خواهد شد تا روند انتقال شهروندان کشورهای غربی و همکاران افغان شان تکمیل شود.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده ۳۱ اگست را تاریخ نهایی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اعلام کرده است، اما تمدید این ضرب الاجل را نفی نکرده است.

جیمز هیپی، یک مقام ارشد وزارت دفاع بریتانیا گفت که اگر ایالات متحده روند انتقال را رهبری کند، این ماموریت تا تاریخ ۳۱ اگست تکمیل نخواهد شد.

او افزود که در این مورد باید با گروه طالبان نیز بحث صورت گیرد و این گروه فرصت خواهد داشت تا وارد سیستم بین المللی شده و با جامعهٔ بین المللی تعامل کند.

اما سهیل شاهین،‌ یکی از سخنگویان طالبان به شبکهٔ خبری سکای نیوز گفته است که پاسخ این گروه به تمدید ضرب الاجل اعلام شده توسط ایالات متحده منفی است.

او افزوده است: "این خط سرخ است. رییس جمهور بایدن اعلام کرده است که به تاریخ ۳۱ اگست تمامی نیروهای نظامی خویش را از افغانستان بیرون خواهد. اگر آنان این تاریخ را تمدید کنند به این معنی است که اشغال را تمدید می‌کنند در حالی که به آن نیاز نیست."

آقای شاهین گفته است که این امر عواقبی را در قبال خواهد داشت.

بریتانیا ۱۰۰۰ سرباز خویش را برای کمک با ماموریت انتقال در میدان هوایی کابل مستقر کرده است.

این در حالی است که پس از آن که گروه طالبان وارد کابل شدند، هزاران نفر در میدان هوایی کابل تجمع کرده و تلاش دارند از افغانستان بیرون شوند؛ اقدامی که روند انتقال را با مشکل مواجه کرده است.

XS
SM
MD
LG