لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به الحاق بخش‌های اوکراین به روسیه؛ امریکا تحریم‌های جدید بر روسیه وضع کرد


ساختمان وزارت مالیه ایالات متحده
ساختمان وزارت مالیه ایالات متحده

پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه چهار ساحۀ شغالی اوکراین را رسماً بخشی از قلمرو روسیه اعلام کرد، ایالات متحده تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کرد.

جنیت یلن، وزیر مالیه ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت: "ما در کنار پوتین که با فریبکاری تلاش می‌کند بخش‌های از اوکراین را ضمیمهٔ [روسیه] کند، نخواهیم ایستاد. " ایالات متحده این الحاق را بزرگترین الحاق پس از جنگ دوم جهانی در اروپا خواند.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجهٔ ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای گفت: "ایالات متحده به صراحت تلاش فریبکارانهٔ روسیه برای تغییر مرزهای شناخته شده بین‌المللی اوکراین، از جمله برگزاری همه پرسی تقلبی را رد می‌کند."

ولادیمیر پوتین روز جمعه ۳۰ سپتمبر (هشتم سنبله) چهار ساحۀ اوکراین را که توسط نظامیان روسی اشغال شده است، طی مراسمی رسماً بخشی از قلمرو روسیه اعلام کرد و جنگ اوکراین را وارد مرحلهٔ جدیدی کرد.

وزارت مالیهٔ امریکا گفته است که تحریم‌هایی را علیه ۱۴عضو مجتمع نظامی -صنعتی روسیه، دو رییس بانک مرکزی این کشور، اعضای خانواده‌های مقامات عالی رتبه و ۲۷۸ قانونگذار روسی "بخاطر تسهیل برگزاری همه پرسی تقلبی و تلاش برای الحاق سرزمین مستقل اوکراین" اعمال کرده است.

وزارت مالیه همچنان هشدار داده است که در صورت حمایت سیاسی یا اقتصادی از مسکو، خطر افزایش تحریم‌ها بالای کشورهای دیگر نیز وجود دارد.

وزارت خارجهٔ امریکا در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که محدودیت‌های ویزه را بالای بیش از ۹۰۰ نفر از جمله اعضای اردوی روسیه و بلاروس و "گروه‌های نیابتی روسیه به دلیل نقض حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی اوکراین" اعمال کرده و آنها را از سفر به ایالات متحده منع کرده است.

شورای اروپا

اعضای شورای اروپا با صدور بیانیه‌ای الحاق غیرقانونی مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون اوکراین به روسیه را رد کرده و آن را صریحاً محکوم کرده است.

در بیانیه‌ای این شورا آمده است: "روسیه با تضعیف عمدی نظم بین المللی و نقض آشکار حقوق اساسی اوکراین (برای استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی)، اصول اصلی مندرج در منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی، امنیت جهانی را به خطر می اندازد."

شورای اروپا در ادامه افزوده است: "ما هرگز همه پرسی غیرقانونی را که روسیه به عنوان بهانه‌ای برای نقض بیشتر استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین طراحی کرده است و همچنین نتایج جعلی و غیرقانونی آن را به رسمیت نمی‌شناسیم. ما هرگز این الحاق غیرقانونی را به رسمیت نخواهیم شناخت."

بریتانیا

لیز تراس، صدراعظم بریتانیا در بیانیه‌ای گفته است که نمی‌توان به پوتین اجازه داد تا مرزهای بین المللی را با استفاده از زور وحشیانه تغییر دهد.

در بیانیهٔ خانم تراس آمده است: "پوتین بار دیگر با بی اعتنایی آشکار به زندگی مردم اوکراین که مدعی نمایندگی آنهاست، برخلاف قوانین بین المللی عمل کرده است. بریتانیا هرگز اراده حاکمیتی این مردم را نادیده نخواهد گرفت و ما هرگز مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا را به عنوان چیزی غیر از خاک اوکراین نمی پذیریم."

پولند

وزیر خارجهٔ پولند این اقدام روسیه را غیر قانونی خوانده و گفته است که الحاق مناطق خرسون، دونتسک، لوهانسک و زاپوریژیا را به فدراسیون روسیه به شدت محکوم می‌کند.

هالند

مارک روته، صدراعظم هالند گفت: "هالند هرگز این الحاق را به رسمیت نخواهد شناخت، همانطور که ما الحاق کریمیه را به رسمیت نمی‌شناسیم."

کمیسیون اروپا

اورسلا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپایی در مورد الحاق مناطق اشغالی اوکراین به روسیه گفت: "الحاق غیرقانونی اعلام شده توسط پوتین چیزی را تغییر نخواهد داد. تمام سرزمین هایی که به طور غیرقانونی توسط مهاجمان روسی اشغال شده اند، سرزمین اوکراین هستند و همیشه بخشی از این کشور مستقل خواهند بود."

یونان

وزیر خارجه یونان تصمیم روسیه مبنی بر الحاق بخش‌های از اوکراین را غیر قانونی، نقض آشکار قوانین بین المللی و باطل خواند.

این در حالی است که منشی عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۹ سپتمبر هشدار داد که اگر روسیه به برنامه‌های خود برای الحاق این چهار منطقه ادامه دهد، این کار منجر به "تشدد خطرناک" خواهد شد.

انتونیو گوتیرش با بیان اینکه چنین اقدام مسکو، تلاش‌های صلح در منطقه را به خطر خواهد انداخت، به خبرنگاران گفت: "هرگونه تصمیم برای الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیای اوکراین هیچ ارزش قانونی نخواهد داشت و باید محکوم شود."

XS
SM
MD
LG