لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات استانبول؛ روسیه پیشنهاد کاهش حملات را داد


رجب طیب اردوغان ، رییس جمهور ترکیه هیات‌های مذاکره کننده روسیه و اوکراین را خوش آمدید می‌گوید
رجب طیب اردوغان ، رییس جمهور ترکیه هیات‌های مذاکره کننده روسیه و اوکراین را خوش آمدید می‌گوید

هیات‌های روسیه و اوکراین که سرگرم مذاکرات در ترکیه استند، در مورد بحث‌ها و نتایج آن اظهارات دلگرم کننده‌ای داشته اند.

خبرگزاری فرانس‌پرس روز سه شنبه ۲۹ مارچ (نهم حمل) گزارش داده است که الکساندر فومین، معاون وزارت دفاع روسیه این مذاکرات را "بامعنا" خوانده و گفته است که مسکو "به گونۀ اساسی" فعالیت نظامی خود را در شمال اوکراین، به شمول اطراف کیف، پایتخت آن کشور کاهش خواهد داد.

آقای فومین گفت: "با توجه به اینکه مذاکرات با آماده سازی یک توافق در زمینۀ بی‌طرفی و وضعیت غیرهسته‌ای اوکراین به سمت میدان عمل در حرکت است...تصمیم گرفته شد که فعالیت نظامی در ساحات کیف و چرنیگیف به گونۀ اساسی، چند برابر، کاهش یابد."

همزمان با این، ولادیمیر میدینسکی، رییس هیات مذاکره کنندۀ روسیه گفته است که "بحث با معنا" در این مذاکرات صورت گرفت و به گفتۀ وی پیشنهادات اوکراین به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه پیشکش خواهد شد.

مذاکره کنندگان اوکراینی در مذاکرات روز سه شنبه در استانبول خواستار یک توافق بین‌المللی شده اند که بر اساس آن سایر کشورها به عنوان تضمین‌کنندۀ امنیت اوکراین عمل کنند.

دیوید اراکامیا، یک مذاکره کنندۀ اوکراینی پس از مذاکرات با هیات روسیه به خبرنگاران گفت: "ما خواهان یک میکانیزم بین‌المللی تضمین امنیت استیم که کشورهای تضمین کننده با روشی شبیه مادۀ پنج منشور ناتو و حتا قاطعانه‌تر از آن عمل کنند."

در مادۀ پنجم منشور ناتو آمده است که حمله بر یک عضو این پیمان، به مثابۀ حمله بر تمام اعضای ناتو پنداشته می‌شود.

هیات اوکراین همچنین پیشنهاد کرده است که در بدل چنین تضمین امنیتی، آن کشور وضعیت بی‌طرف را اختیار خواهد کرد، به این مفهوم که به هیچ ایتلاف و پیمان نظامی نپیوسته و نیز پایگاه‌های نظامی هیچ کشور و ایتلافی را میزبانی نخواهد کرد.

ترکیه که ابتکار مذاکرات هیات‌های روسیه و اوکراین را دارد، به ختم جنگ تاکید کرده است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه گفته است که مذاکرات جاری، عمده‌ترین پیشرفت میان مذاکره کنندگان اوکراینی و روسی از آغاز جنگ تا کنون بوده است.

یک مذاکره کنندۀ اوکراینی گفته است که پس از نشست استانبول میان هیات‌های اوکراین و روسیه، ممکن است ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز دیدار کنند. آقای زیلینسکی و ولادمیر پوتین تا کنون تنها یکبار در سال ۲۰۱۹ در پاریس با هم ملاقات رو در رو داشته اند.

روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری تهاجم نظامی را بر اوکراین آغاز کرد، اما بر عکس تصور نظامیان روسی، این کشور با مقاومت شدید نظامیان و مردم اوکراین روبرو شد.

بر اساس آمار کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، تا کنون بیش از ۳.۹ میلیون اوکراینی به کشورهای خارجی فرار کرده اند و نزدیک به ۶.۵ میلیون نفر دیگر در داخل آن کشور بیجا شده اند.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG