لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی به عربستان سعودی سفر کرد


ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، هنگام ورود به شهر جده، عربستان سعودی
ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، هنگام ورود به شهر جده، عربستان سعودی

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، روز جمعه ۱۹ می (۲۹ ثور) گفت که به عربستان سعودی که اکنون میزبان نشست سران اتحادیهٔ عرب است، سفر کرده است.

سفر از قبل اعلام نشدهٔ رییس جمهور اوکراین، نخستین سفر زیلینسکی به شرق میانه پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین می‌باشد.

سفر رییس جمهور اوکراین به شرق میانه به زیلینسکی فرصتی فراهم می‌کند تا با رهبران منطقه‌ای که در قسمت حمایت از کیف بسیار کمتر از متحدان سرسخت غربی متحد بوده اند، صحبت کند.

زیلینسکی در تویتی نوشته است که در جریان سفرش با رهبران اتحادیهٔ عرب صحبت خواهد کرد و با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز ملاقات خواهد کرد.

بشارالاسد، رییس جمهور سوریه که از زمان آغاز جنگ سوریه از لحاظ سیاسی در منطقه منزوی شده بود، نیز در این نشست شرکت کرده است.

رییس جمهور زیلینسکی یک روز پس از ورود رییس جمهور اسد وارد شهر ساحلی جده شد. پس از قطع روابط دپلوماتیک میان ریاض و دمشق در سال ۲۰۱۱، این نخستین بار است که رییس جمهور سوریه در نشست سران اتحادیهٔ عرب اشتراک کرده است.

نشست سران اتحادیهٔ عرب در عربستان سعودی در حالی برگزار می شود که بزرگترین صادرکننده نفت جهان در حال افزایش قدرت دپلوماتیک خود در سراسر شرق میانه و فراتر از آن استند.

یک مقام اتحادیهٔ عرب به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که عربستان سعودی رییس جمهور زیلینسکی را دعوت کرده است، نه اتحادیهٔ عرب. اما مقامات عربستان سعودی در این مورد اظهار نظر نکرده اند.

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، گزارش داده است که رییس جمهور اسد اوایل صبح جمعه به وقت محل با قیس سعید، رییس جمهور تونس، ملاقات کرد. نشست سران اتحادیهٔ عرب ساعت ۰۲:۰۰ چاشت به وقت محل به صورت رسمی آغاز شد.

فیصل مقداد، وزیر خارجهٔ سوریه، پس از رسیدن به شهر جده در اوایل این هفته گفت: "این نشست بسیار مهم است."

عضویت سوریه در اتحادیهٔ عرب پس از آن در سال ۲۰۱۱ به حالت تعلیق در آمد که حکومت بشارالاسد معترضان ضد حکومتی را با خشونت سرکوب کرد. پس از سرکوب معترضان جنگ داخلی در سوریه آغاز شد و بسیاری از کشور‌های عربی نماینده‌های شان را از دمشق، پایتخت سوریه، بیرون کردند.

سوریه پس از توافق میان رقبای منطقه‌ای، ایران و عربستان سعودی که به وساطت چین صورت گرفت، عضویت خود را در اتحادیهٔ عرب از سر گرفت.

XS
SM
MD
LG