لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی عمیق شورای امنیت در مورد حفظ صلح و امنیت اوکراین


بخشی از ویرانی که در اثر تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین وارد شده است
بخشی از ویرانی که در اثر تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین وارد شده است

اعضای شورای امنیت ملل متحد به شمول روسیه ناوقت جمعه ششم می (۱۶ ثور) "نگرانی عمیق" خود را در مورد حفظ صلح و امنیت اوکراین بیان کردند.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری سال روان میلادی آغاز شد، این نخستین بار است که اعضای شورای امنیت ملل متحد با نشر اعلامیه‌ای از راه حل مسالمت آمیز جنگ اوکراین حمایت کردند، اعلامیهٔ که مورد حمایت سرمنشی این سازمان نیز قرار گرفت.

ناروی و مکسیکو اعلامیهٔ شورای امنیت این سازمان را تهیه کردند که مورد توافق همه اعضای این شورا قرار گرفت.

خبرگزاری رویترز به استناد این اعلامیه گزارش داده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد نگرانی عمیق خود را در مورد حفظ صلح در اوکراین بیان کرده است. این شورا به همه اعضای خود در مورد منشور سازمان ملل متحد و مسوولیت این کشور‌ها برای حل مناقشات از طریق صلح آمیز یاد آوری کرده است.

بر اساس این اعلامیه،‌ شورای امنیت ملل متحد از تلاش‌های سرمنشی ملل متحد مبنی بر راه حل مسالمت آمیز جنگ اوکراین با جدیت حمایت کرده است. این اعلامیه از انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، نیز خواسته است تا بار دیگر در مورد وضعیت اوکراین معلومات ارایه کند.

آقای گوتیرش از حمایت اعضای شورای امنیت استقبال کرده و گفته است که "از هیچ گونه تلاش برای نجات زندگی انسان ها، کاهش رنج و پیدا کردن راه حل دریغ نخواهد کرد."

گوتیرش هفتهٔ گذشته با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه،‌ در مسکو و با ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، در کیف ملاقات کرد.

دیدار منشی عمومی ملل از مسکو و کیف شرایط را برای سازمان ملل متحد و کمیتهٔ‌ صلیب سرخ بین المللی مساعد کرد تا ۵۰۰ غیر نظامی را از فابریکهٔ فولاد ازوفستال واقع در شهر بندری ماریوپول که در محاصرهٔ نیروهای روسی قرار دارد، تخلیه شوند.

تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین موجب تنش‌های دپلوماتیک نیز شده است. مقام‌های روسی به شمول رییس جمهور پوتین، تهاجم نظامی مسکو بر کیف را "عملیات ویژه" نامیده است، در حالیکه سرمنشی سازمان ملل متحد آنرا "جنگ پوچ" خوانده است.

روسیه قبل بر این به تاریخ ۲۵ فبروری‌،‌یعنی یک روز پس از تهاجم نظامی بر اوکراین، قطعنامهٔ شورای امنیت را ویتو کرد که در آن تهاجم نظامی روسیه تاسفبار خوانده شده بود. چین،‌ امارات متحدهٔ‌ عرب و هند به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت مستلزم نه رای موافق است مشروط بر اینکه هیچ یک از اعضای دایمی شورای امنیت به شمول ایالات متحده، روسیه،‌ چین، فرانسه و بریتانیا آنرا ویتو نکند.

پس از آنکه روسیه قطعنامهٔ شورای امنیت را ویتو کرد، اسامبله عمومی سازمان ملل متحد که ۱۹۳ عضو دارد،‌ دو قطعنامه را تصویب کرد، قطعنامه های که روسیه را به خاطر تهاجم نظامی آن کشور بر اوکراین در انزوای بین المللی قرار داده اند. قطعنامه‌های اسامبله‌ عمومی ملل متحد جنبه الزامی ندارد، اما دارای تاثیرات سیاسی می باشد.

اسامبله عمومی سازمان ملل متحده "تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین" را تاسف بار خواند و از نیروهای روسی خواست تا جنگ در اوکراین را متوقف کنند و آن کشور را ترک کنند.

این قطعنامه ضمن دسترسی به غیرنظامیان به منظور محافظت از آنان، روسیه را مورد انتقاد قرار داد و گفت که مسکو وضعیت "وخیم" بشری را در اوکراین به وجود آورده است.

از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، بیش از سه هزار غیر نظامی در آن کشور کشته و هزاران غیر نظامی دیگر زخمی شده اند. علاوه بر این، این جنگ در پهلوی تخریب زیربناهای اوکراین، موجب شده تا بیش از ۵.۲ میلیون اوکراینی کشور شان را ترک کنند و بیش از ۷.۵ میلیون جمعیت در داخل قلمرو آن کشور از خانه های شان بی جا شده اند.

XS
SM
MD
LG