لینک های دسترسی

Breaking News

گوتیرش: نابرابری واکسین کووید۱۹ 'بزرگترین ناکامی اخلاقی عصر ما' است


انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد
انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد

منشی عمومی ملل متحد ناوقت یکشنبه ۱۳ فبروری (۲۴ دلو) گفت که نابرابری توزیع واکسین بیماری کووید-۱۹ "بزرگترین ناکامی اخلاقی عصر ما" است که مردم بهای آنرا می‌پردازند.

انتونیو گوتیرش در یک تویت ناوقت یکشنبه شب به وقت شرق امریکا همچنین گفت: "تا زمانیکه نتوانیم دسترسی به واکیسن‌ [بیماری کووید-۱۹]، آزمایش‌ها و تداوی‌های موثر را برای همه خانواده‌ها و جوامع فراهم کنیم، همه‌گیری از بین نخواهد رفت."

اظهارات آقای گوتیرش در حالی بیان شده است که نوع جهش یافتهٔ کروناویروس، اومیکرون، تقریباً در سراسر جهان گسترش یافته است.

اومیکرون در مقایسه با سایر انواع کروناویروس سریعتر از یک فرد به فرد دیگر سرایت می‌کند، اما تحقیقات علمی نشان می‌دهد که این نوع کروناویروس در مقایسه با نوع دلتا، مهلک تر نیست و علایم آن خفیف تر است.

پژوهشگران در پوهنتون کوپن‌هاگن دنمارک، یافته اند که اومیکرون بین ۲.۷ تا ۳.۷ برابر بیشتر از نوع دلتا در میان افراد واکسین شده،‌ مشاهده شده است.

بر اساس تازه‌ترین آماری که از سوی پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده نشر شده است، از آغاز شیوع این بیماری کشنده تا حال، بیش از ۴۱۱ میلیون ۵۷۴ هزار نفر در سراسر جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده اند که از این میان نزدیک به پنج میلیون ۸۱۵ هزار ۲۰۰ نفر جان باخته اند.

در این میان، ایالات متحده با ثبت نزدیک به ۷۷ میلیون و ۷۳۵ هزار واقعهٔ مثبت کروناویروس و مرگ بیش از ۹۱۹ هزار و ۶۴۰ نفر در صدر کشور‌های قرار گرفته است که کروناویروس در آن شیوع کرده است.

XS
SM
MD
LG