لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: هزاران غیرنظامی در یمن به کمک‌ طبی فوری نیاز دارند


ساحه اصابت یک راکت در نزدیکی شهرمارب
ساحه اصابت یک راکت در نزدیکی شهرمارب

سازمان ملل متحد از طرفین درگیر در شهر مارب یمن خواستار آتش‌بس شده است تا به کسانیکه در جریان جنگ زخمی شده اند، کمک‌های فوری طبی صورت گیرد.

جنگ شدید برای کنترول شهر مارب بین نیروهای حکومتی یمن که از حمایت ایتلاف به رهبری عربستان سعودی برخوردار اند و شورشیان حوثی که از جانب ایران حمایت می‌شوند، ادامه دارد.

شورشیان حوثی از ماه فبروری سال جاری میلادی برای کنترول آخرین شهر تحت کنترول حکومت در شمال (مارب) عملیات تهاجمی را آغاز کرده و به یک سلسله پیشرفت‌های نیز دست یافته اند.

مقامات سازمان ملل متحد افزوده اند که غیرنظامیان بیشترین صدمه را در جنگ می‌بینند. جنس لریک، سخنگوی دفتر امور بشری سازمان ملل متحد گفت که ۳۵ هزار نفر در ساحه جنگ گیر مانده اند. او اضافه کرده که رفت و آمد به ساحۀ جنگ بسیار دشوار شده است.

آقای لریک افزود: "این محدودیت ورود به ساحۀ جنگ، رسانیدن کمک‌های ضروری را محدود و مانع تداوی افراد مریض و زخمی شده است. فراهم کردن ضرورت‌های اولیه زندگی را دشوار و خطرناک کرده است. ملل متحد و همکارانش متعهد اند که با مسوولین مربوط کار کرده و با وجود دوام جنگ به مردم مستحق، کمک برسد."

آقای لریک همچنین افزود که هماهنگ‌کننده ملل متحد در یمن خواستار آتش‌بس در ساحه "العبدیه مارب" شده تا به عبور مصوون کارمندان خیریه و غیرنظامیان اجازه داده شود.

او اضافه کرد : "این درخواست آتش‌بس در یک ساحه مشخص مارب خواهد بود که ساکنان آن با خطر زیاد مواجه است و به کمک‌های عاجل نیاز دارند. کسانیکه در جنگ زخم برداشته اند به تداوی مورد نیاز و سهولت‌های صحی دسترسی ندارند. آنان از ساحه بیرون آمده نمی‌توانند و ما به آنان کمک را انتقال داده نمی‌توانیم."

دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که ماه گذشته درجنگ‌های سراسر یمن، ۲۳۵ غیرنظامی کشته شد. همچنین ماه گذشته در مناطق نزدیک به شهر مارب ۱۰هزار نفر از اثر جنگ‌ها از خانه‌های شان بیجا شدند.

جنگ یمن که درسال ۲۰۱۵ میلادی بین نیروهای ایتلاف به رهبری عربستان سعودی و شورشیان حوثی آغاز شد، وارد هفتمین سال شده است. ملل متحد جنگ یمن را بزرگترین فاجعه بشری به سطح جهان عنوان کرده است.

این سازمان می‌گوید که ۸۰ درصد شهروندان یمن که ۲۴ میلیون نفر می‌شود برای دوام زندگی شان به کمک‌های جهانی اتکا دارند و پنج میلیون نفر دیگر را خطر قحطی و گرسنگی تهدید می‌کند.

XS
SM
MD
LG