لینک های دسترسی

Breaking News

پوتزل به وزیر امر به معروف طالبان: ممنوعیت بر آموزش و کار زنان را رفع کنید


مارکس پوتزل، معاون هیات معاونت ملل متحد در افغانستان، (یوناما) در دیدار با محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، خواستار رفع محدودیت آن گروه بر آموزش و کار زنان و دختران در افغانستان شده است.

یوناما روز یکشنبه هشتم جنوری (۱۸ جدی) در پیامی در تویتر نگاشته است که "ممنوعیت‌های تبعیض‌آمیز اخیر از سوی طالبان علیه زنان" مانع رساندن کمک‌های حیات‌بخش به افغان‌ها شده و اقتصاد افغانستان را ضربه خواهد زد."

در ادامهٔ این پیام با اشاره به دیدار پوتزل با حنفی نگاشته شده است: "نمایندهٔ ملل متحد خواستار رفع فوری محدودیت‌ها بر آموزش و کار زنان در سازمان‌های امدادرسان شد."

آقای پوتزل روز شنبه با ندا محمد ندیم،‌سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، دیدار کرده و بر رفع فوری محدودیت‌ها بر آموزش و تحصیل دختران تاکید کرد. این نخستین دیدار یک مقام خارجی با ندیم پس از تعلیق آموزش دختران در افغانستان بود.

وزارت تحصیلات عالی طالبان روز سه‌شنبه ۲۰ دسمبر (۲۹ قوس) با ارسال مکتوبی به تمام پوهنتون‌های دولتی و خصوصی در افغانستان دستور داد که تحصیل زنان و دختران را "تا امر ثانی" متوقف کنند.

این اقدام طالبان با واکنش گستردهٔ بین‌المللی مواجه شده و حتا کشورهای عمدتاً مسلمان چون عربستان سعودی، مصر، قطر و ترکیه آن را محکوم کردند.

چند روز بعد از این اقدام، گروه طالبان در یک تصمیم جنجالی دیگر زنان و دختران را از کار در سازمان‌های غیر دولتی ملی و بین‌المللی در افغانستان منع کردند.

وضع ممنوعیت بر کار زنان در سازمان‌های غیرحکومتی نیز با واکنش گستردهٔ جهانی روبرو شد و چندین سازمان غیرحکومتی خارجی فعالیت خود را در افغانستان متوقف کردند.

یوناما گفته است که آقای پوتزل به سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان گفته است که با وضع محدودیت‌های جدید بر آموزش و کار زنان در افغانستان، این کشور وارد بحران جدید خواهد شد و به گفتهٔ او "همهٔ افغان‌ها" از آن متاثر خواهند شد.

با وصف تقاضاهای فزایندهٔ بین‌المللی برای رفع ممنوعیت‌ها بر کار و آموزش زنان و دختران در افغانستان تا اکنون در موضعگیری گروه طالبان تغییری رونما نشده است و مقام‌های طالبان همواره این تصامیم خود را در مطابقت با اصول و ارزش‌های اسلامی و سنت‌های حاکم در جامعهٔ افغانستان خوانده اند.

XS
SM
MD
LG