لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار ملل متحد از جنایات جنگی؛ حملات طالبان متوقف شود 


تلفات وارد شده به غیر نظامیان در ولایت کندز
تلفات وارد شده به غیر نظامیان در ولایت کندز

رییس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن تقاضا برای توقف حملات طالبان، هشدار داده است که گزارش‌های واصله به آن اداره حاکی از احتمال ارتکاب جرایم جنگی در ساحات تازه تصرف شده از سوی طالبان است.

میشل بچلیت، رییس کمیسیون حقوق بشر ملل متحد روز سه شنبه دهم اگست (۱۹ اسد) با نشر بیانیه‌ای گفت: "طالبان باید عملیات نظامیان شان را در شهرها متوقف کنند. جز اینکه طرف‌ها به میز مذاکرات برگشته و به یک تفاهم مسالمت آمیز دست یابند، وضعیت زنندۀ موجود برای اکثر افغان‌ها وخیم‌تر خواهد شد."

خانم بچلیت گفته است که پیشروی طالبان در شهرها و ولسوالی‌ها "ترس و دلواپسی" را میان مردم خلق کرده است. او هشدار داده است که تکثیر ملیشه‌های طرفدار حکومت که بر ضد طالبان می‌جنگند، غیرنظامیان را نیز در معرض خطر قرار داده می‌تواند.

این مقام ملل متحد گفته است: "می‌دانیم که جنگ در ساحات شهری منجر به تلفات غیرنظامیان می‌شود و ما چندین بار در گذشته شاهد این وضعیت بوده‌ایم."

در بیانیۀ خانم بچلیت همچنین آمده است: "در افغانستان، از نهم جولای به اینسو، تنها در چهار شهر –لشکرگاه، قندهار، هرات و کندز – به شمول کودکان، کم از کم ۱۸۳ غیرنظامی کشته و ۱۱۸۱ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند."

این تنها آماری است که ملل متحد آن را مستند سازی کرده است و به گفتۀ خانم بچلیت آمار واقعی تلفات غیرنظامیان بیشتر از این خواهد بود.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با نشر یک گزارشی در مورد تلفات غیرنظامیان افغان گفته است که در شش ماه نخست امسال، پنج‌هزار و ۳۲۱ غیرنظامی افغان در جنگ کشته شده ‎اند که این آمار در مقایسه با سال گذشته، ۸۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، طالبان پس از تصرف ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار، ۱۰۰ غیرنظامی را به دلیل "انگیزه‌های شخصی و خصومت‌های قبلی" کشته اند. هرچند طالبان این گزارش را رد کرده و آن را "افواهات" خواندند.

رییس کمیسیون حقوق بشر ملل متحد گفته است که دفتر وی گزارش‌های مبنی بر "اعدام‌های بی‌رویه، حملات بر کارمندان برحال و پیشین حکومت و اعضای خانواده‌های آنان، کاربرد نیروی نظامی و تخریب خانه‌ها، مکاتب، کلینیک‌ها و تعبیۀ مقادیر زیاد مواد انفجاری" را دریافت کرده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش اسوشیتدپرس، محمد یعقوب قوماندان نظامی گروه طالبان در یک پیام صوتی که سخنگوی این گروه آنرا در تویتر نشر کرده از جنگجویان این گروه خواسته است تا در ساحات تحت کنترول شان به نیروهای افغان و مقامات دولتی آسیب نرسانند.

پسر ملا عمر، رهبر پیشین طالبان، در نوار پنج دقیقه‌ای به جنگجویان این گروه گفته است که وارد منازل متروک مقامات امنیتی و دولتی نشوند، بازارها را باز نگهدارند و از تجارت‌ها،‌ به شمول بانک‌ها حفاظت کنند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان امروز گفت که در ۱۰ روز نخست ماه اگست، چهار هزار و ۴۲ نفر را که در اثر درگیری‌ها، ماین‌های کنار جاده و اصابت‌ هاوان زخمی شدند، درمان کرده است.

حملات مستقیم بر غیرنظامیان، به گفتۀ خانم بچلیت، نقض جدی قوانین بشردوستانۀ بین‌المللی بوده و به گفتۀ وی "جنایت جنگی" محسوب می‌شود و عاملان نقض حقوق بشر باید حسابده قرار گیرند.

ملل متحد همچنین گفته است که گزارش‌های "عمیقاً ناراحت کننده" را دریافت می‌کند که طالبان اعضای نیروهای امنیتی افغان را حتا پس از تسلیم شدن، می‌کشند.

سازمان دیدبان حقوق بشر نیز به تاریخ سوم اگست (۱۲ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که طالبان در مناطق تحت کنترول شان در ولایت‌های غزنی و قندهار، سربازان اردوی ملی و منسوبین پولیس را که اسیر گرفته بودند، بدون محاکمه کشته اند.

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد از همه کشورهای جهان خواسته است تا با استفاده از نفوذ شان، برای پایان بخشیدن جنگ در افغانستان تلاش به خرج دهند.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، از آغاز حملات طالبان در ماه می سال روان تا کنون کم از کم ۲۴۱ هزار شهروند افغان مجبور به ترک مناطق اصلی شان شده و به دیگر بخش‌های کشور بیجا شده اند.

هفتۀ گذشته، حکومت افانستان نیز گفت که گروه طالبان با تشدید حملات بر شهرها، مرتکب "جنایات جنگی و ضد بشری" در این کشور شده است، از ملل متحد و محکمۀ بین‌المللی جرایم خواسته است که این جنایات را تحقیق و مستندسازی کنند.

XS
SM
MD
LG