لینک های دسترسی

Breaking News

شورای حقوق بشر ملل متحد تهاجم روسیه بر اوکراین را محکوم کرد


شورای حقوق بشر ملل متحد روز جمعه چهار مارچ (۱۳حوت) با اکثریت قاطع از قطعنامه محکومیت تهاجم روسیه و تشکیل کمیسیونی برای تحقیق درباره نقض حقوق بشر از جمله جنایت جنگی احتمالی در اوکراین حمایت کرد.

روسیه و اریتریا تنها کشورهای عضو بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند، ۳۲ کشور رای موافق و ۱۳ کشور هم رای ممتنع دادند. این قطعنامه از طرف اوکراین پیشنهاد شده بود.

یوهینیا فلیپنکو، سفیر اوکراین در ملل متحد گفت: "کسانی که از روسیه دستور می‌دهند و مرتکب تخلفات علیه مردم من می‌شوند باید توجه کنند که شواهد جمع آوری می‌شوند، شما شناسایی می‌شوید و شما پاسخگو قرار خواهی گرفت."

در حال حاضر تنها یک کمیسیون در شورای حقوق بشر برای سوریه وجود دارد و اکنون با رای گیری اخیر یک کمیسیون درباره اقدامات روسیه در اوکراین تشکیل خواهد شد.

چین، کیوبا و ونزویلا از جمله کشورهایی بود که معمولا از روسیه حمایت می‌کردند اما اینبار رای ممتنع دادند.

فلیپنکو پیش از این به شورا ی حقوق بشر ملل متحد گفته بود که "شواهد غیرقابل انکاری مبنی بر نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر و همچنین جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت توسط روسیه" وجود دارد.

روسیه که تهاجم ۲۴ فبروری بر اوکراین را "عملیات ویژه" خوانده است، هدف قرار دادن غیرنظامیان در اوکراین را رد کرده است.

یوگنی اوستینوف، نمایندهٔ روسیه در شورای حقوق بشر ملل متحد به شورا گفت که حامیان قطعنامه "از هر وسیله‌ای برای سرزنش روسیه برای حوادث اوکراین استفاده خواهند کرد".

واشنگتن که به تازگی پس از کناره گیری در دوران ریاست جمهوری دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا به عنوان عضوی رای دهنده به این نهاد ملحق شده است، این نتیجه را "محکومیت قدرتمند اقدامات روسیه" خواند.

فلیپنکو گفت که این کمیسیون در کنار محکمهٔ بین المللی جرایم (محکمهٔ هاگ) که تیمی را برای بررسی جنایات جنگی احتمالی توسط همه طرف های درگیری به اوکراین اعزام کرده است، کار خواهد کرد.

پیش از این مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز روز چهارشنبه دوم مارچ طی یک نشست اضطراری با اکثریت قاطع حملهٔ تهاجمی روسیه بر اوکراین را محکوم کرد.

این مجمع همچنین طی یک قطعنامه از مسکو خواست تا جنگ در اوکراین را متوقف کند و قوای خود را از آن کشور بیرون کند.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، گفت: "پیام مجمع عمومی بلند و واضح است. همین حال، خصومت‌ها در اوکراین را پایان دهید. تفنگ‌ها را همین حال خاموش کنید. همین حالا دروازه را برای دیالوگ و دپلوماسی باز کنید."این قطعنامه ضمن تقبیح حملهٔ روسیه بر اوکراین،‌مسکو را به نقض منشور ملل متحد متهم کرده است که بر اساس آن، کشور‌های عضو این سازمان "از تهدید و استفاده از زور بر ضد تمامیت ارضی و استقلال سیاسی هر کشوری" اجتناب کنند.

XS
SM
MD
LG