لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به اوکراین معلومات استخباراتی فراهم می کند—مقام ها


قطار نظامی روسیه هنگام ورود به قلمرو اوکراین
قطار نظامی روسیه هنگام ورود به قلمرو اوکراین

مقام‌های ایالات متحده روز پنجشنبه سوم مارچ (۱۲ حوت) گفتند که امریکا معلومات استخباراتی به موقع را به اوکراین فراهم می کند تا آن کشور را در مبارزه بر ضد حملهٔ روسیه کمک کند.

اما خبرگزاری رویترز از قول یک قانونگذار امریکایی گزارش داده است که این معلومات استخباراتی دربرگیرندهٔ معلومات دقیق هدف گیری [قوای روسی] نمی شود.

رویترز همچنین گزارش داده است که مقام‌های ایالات متحده و روسیه از مقاومت شدید جنگجویان اوکراینی "متعجب" شده اند،‌ جنگجویانی که نیروها و کاروان‌های روسی را هدف قرار داده اند.

جین ساکی،‌ سخنگوی قصر سفید، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: "ما به طور دوامدار معلومات استخباراتی را شریک ساخته ایم که شامل معلوماتی می شود که اوکراینی‌ها می توانند از آن برای اطلاع رسانی استفاده کنند و پاسخ نظامی خود را در مقابل تجاوز روسیه،‌ توسعه بدهند."

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که هشت روز پس از تهاجم نظامی بر اوکراین، روسیه تا حال قادر به تصرف شهر‌های آن کشور نشده و حریم هوایی آن کشور را نیز در کنترول خود نیاورده است.

علاوه بر آن، به گفتهٔ وزارت دفاع روسیه، در جریان شش روز نخست جنگ، نزدیک به ۵۰۰ سرباز آن کشته و نزدیک به ۱۶۰۰ سرباز دیگر آن کشور زخمی شده اند و تجهیزات نظامی روسیه نیز در جریان آنچه مسکو آنرا "عملیات ویژه" خوانده است، از بین رفته است.

خانم ساکی تاکید کرده است امریکا معلومات استخباراتی به اسرع وقت و به موقع برای اوکراین فراهم می کند.

اما آدم اسمیت، عضو ارشد کمیتهٔ خدمات نظامی مجلس نمایندگان ایالات متحده،‌ گفته است معلوماتی استخباراتی که برای اوکراینی‌ها شریک ساخته می شود،‌ به موقع برای هدف گیری فراهم نمی شود.

این قانونگذار ایالات متحده در مصاحبه‌ای با تلویزیون MSNBC گفته است که امریکا به خاطری معلومات استخباراتی را به موقع شریک نمی سازد که چنین کار موجب می شود که "ما در جنگ شرکت کنیم."

امریکا و متحدین ناتو به اوکراین سلاح و تجهیزات نظامی را فراهم می کند که شامل میزایل‌های ضد تانک و طیاره می شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ایالات متحده معمولاً معلومات استخباراتی در مورد اهداف دقیق را با شرکای خود شریک نمی سازد،‌ مگر اینکه قوای ایالات متحده با آنها یکجا باشد تا از تلفات غیر نظامیان جلوگیری شود.

به گونهٔ مثال، رویتزر گزارش داده است که ایالات متحده در افغانستان در هنگام جنگ بر ضد طالبان به ندرت معلومات استخباراتی را با قوای افغان شریک می کرد، مگر اینکه قوای امریکایی در نزدیکی آنها حضور می داشت.

در همین حال، یک مقام ارشد وزارت دفاع ایالات متحده که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفته است که دسترسی ایالات متحده به معلومات استخباراتی در جریان منازعه جاری با محدویت مواجه است، به خصوص زمانیکه نه طیاره‌های جاسوسی در حریم فضایی اوکراین و نه قوای امریکایی در داخل قلمرو زمینی اوکراین حضور دارند.

این مقام وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که توانایی امریکا در قسمت جمع آوری معلومات استخباراتی مثل گذشته قوی نیست.

XS
SM
MD
LG