لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: پوتین جنایتکار جنگی است و باید محاکمه شود


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده خواستار محاکمۀ ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به ارتکاب جرایم جنگی شد و گفت که در صدد وضع تعزیرات بیشتر بر روسیه به خاطر ارتکاب "قساوت‌ها" در اوکراین است.

آقای بایدن روز دوشنبه چهارم اپریل (۱۵ حمل) رییس جمهور روسیه را "جنایتکار جنگی" خطاب کرد و گفت: "دیدید که در بوچا چه اتفاق افتاد."

گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از عقب‌نشینی نظامیان روسیه از ساحات اطراف شهر کیف، پایتخت اوکراین، اجساد افرادی که لباس ملکی به تن داشته و دستان شان از پشت بسته شده است، در شهر بوچا دیده شده است.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین پس از دیدار از شهر بوچا گفت که اقدام روسیه در این شهر "نسل‌کشی" بوده و از غرب خواست تا تحریم‌های سختگیرانه‌تر را بر روسیه وضع کند.

با اینحال، رییس جمهور بایدن کشتار جمعی در بوچا را "نسل‌کشی" خطاب نکرد. او گفت: "ما باید به اوکراین تسلیحاتی را فراهم کنیم که آنان برای ادامۀ جنگ بدان نیاز دارند. ما باید تمام جزییات را [در مورد کشتار بوچا] گردآوری کنیم."

مقام‌های قصر سفید گفته اند که بحث‌ها در مورد وضع تحریم‌های جدید بر روسیه پس از گزارش‌های اخیر در مورد قساوت‌های ادعا شده، شدت گرفته است. آقای بایدن نیز گفت که تحریم‌های جدید را وضع خواهد کرد، اما در مورد آن جزییاتی ارایه نکرد.

رییس جمهور ایالات متحده چندی پیش نیز ولادیمیر پوتین را "جنایتکار جنگی" خطاب کرده بود و در واکنش، کرملین این سخنان آقای بایدن را "غیرقابل پذیرش و غیرقابل بخشش" عنوان کرد.

لیندا تامس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه با اشاره به کشتار غیرنظامیان در اوکراین گفت که واشنگتن می‌خواهد عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تعلیق شود.

پس از آنکه شورای حقوق بشر ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای کمیسیونی را برای پیگرد در مورد احتمال جنایات جنگی و بشری در اوکراین ایجاد کرد، ایالات متحده و بیش از ۴۰ کشور دیگر با هم کار می‌کنند تا نقض و بدرفتاری‌های حقوق بشری از سوی نظامیان روسیه در اوکراین را پیگرد کنند.

روسیه گزارش‌ها و تصاویر نشر شده از کشتار غیرنظامیان در اوکراین را جعلی خوانده و گفته است که نظامیان روسی مرتکب این کشتارها نشده اند.

از سوی دیگر یک مقام ارشد وزارت دفاع امریکا گفته است که روسیه دو سوم نظامیان خود را از اطراف شهر کیف بیرون کرده و اکثر آنان را به بلاروس منتقل کرده است تا از آنجا دوباره به جاهای دیگر در اوکراین اعزام کند.

این مقام وزارت دفاع امریکا که نامی از وی گرفته نشده است، به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت: "باور داریم که آنان [نظامیان روسیه] دوباره آماده، تهجیز و شاید هم با نیروی اضافی تقویت شده و مجدداً برای ادامۀ جنگ در جاهای دیگر به اوکراین اعزام شوند."

در تهیۀ این مطلب از گزارش‌ خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس و فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG