لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت ملل متحد قطعنامهٔ تسهیل مساعدت به افغانستان را تصویب کرد


شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تسهیل مساعدت بشری به افغانستان را روز چهارشنبه ۲۲ دسمبر (اول جدی) با اتفاق آرا تصویب کرد.

در قطعنامه آمده است که "پرداخت وجوه، سایر دارایی‌های مالی یا منابع اقتصادی و فراهم‌آوری کالاها و خدمات لازم برای اطمینان از انتقال به موقع این کمک‌ها یا حمایت از چنین فعالیت‌ها، مجاز است".

در قطعنامه همچنین گفته شده است که این کمک‌ها "نیازهای اولیه بشری در افغانستان" را حمایت می‌کند و "نقض" تحریم‌های اعمال شده برنهادهای مرتبط به طالبان نیست.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان این اقدام شورای امنیت ملل متحد را "گام خوب" توصیف کرد و به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت: "این اقدام را تمجید می‌کنیم چون به وضعیت اقتصادی افغانستان کمک می‌کند."

آقای مجاهد ابراز آرزومندی کرد تا جامعۀ جهانی نیز تلاش‌ها را برای برداشتن دیگر تحریم‌های وضع شده بر نهادهای مرتبط با طالبان سرعت بخشد.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز از این تصمیم شورای امنیت ملل متحد استقبال کرده و دیبرا لاینز، رییس یوناما آن را گام بزرگ در راستای حمایت از مردم افغانستان خوانده است.

اندکی پس از تصویب قطعنامه، کمیتهٔ بین‌المللی نجات از آن استقبال و تاکید کرد که برای کاهش رنج و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی در افغانستان اقدامات فوری بیشتری انجام شود.

دیوید میلیبند، رییس این کمیته گفت که این تصمیم شورای امنیت "اقدام حیاتی برای نهاد‌های بشردوستانه مانند کمیتهٔ بین المللی نجات است تا خدمات نجات‌دهنده را به افغان‌های نیازمند بدون هراس از عواقب قانونی آن ارایه کنند."

او افزود که این قطعنامه در چنین مقطع زمانی به تصویب رسید که نه میلیون افغان با قحطی مواجه اند و خانواده‌های افغان در تلاش مقابله با سرمای زمستان استند.

قطعنامه پیشنهادی قبلی ایالات متحده که در آن تقاضای بررسی جداگانهٔ هر مورد و سپس اعطای معافیت براساس تحریم‌ها در آن ذکر شده بود، توسط روسیه و چین، دو عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، ویتو شد.

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در تویتی نوشته بود: "کمک‌های بشردوستانه و کمک‌های حیاتی باید بدون هیچ مانعی به مردم افغانستان برسد. "

این قطعنامه برای یک سال مدار اعتبار می‌باشد. محدود کردن زمان قطعنامه در مسوده اول ذکر نشده بود اما بعداً برای جلب رضایت واشنگتن و متحدان اروپایی آن که مانند هند از نبود میعاد انقضا و کنترول دقیق کمک‌ها انتقاد کرده بودند، علاوه شد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اگست که منجر به قطع کمک‌های خارجی و منجمد شدن حدود ۹.۵ میلیارد دالر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در ایالات متحده و سایر کشورها شد، افغانستان به سوی یک فاجعه بشری و فروپاشی اقتصادی روانه شد.

جامعه بین المللی از آن زمان بدینسو بر سر چگونگی جلوگیری از این فاجعه بشری کار می‌کند.

ادارات ملل متحد بارها وضعیت‌بشری در افغانستان را وخیم خوانده و گفته است که بیشتر از ۲۳ میلیون نفر در افغانستان با گرسنگی مواجه است، کودکان از سو تغدیه رنج می‌برند، حدود۷۰درصد معلمان بدون دریافت معاشات‌شان کار می‌کنند و میلیون‌های شاگرد از رفتن به مکتب باز مانده اند.

پیش از نیز ایالات متحده با اعطای جوازنامه‌ها، کمک رسانی به افغانستان را اجازه داده بود.

وزارت مالیه ایالات متحده در ماه سپتمبر سال روان دو جوازنامهٔ عمومی کمک رسانی به افغانستان را تصویب کرد که بر اساس جوازنامۀ نخست حکومت ایالات متحده، نهادهای غیر حکومتی و موسسات مشخص بین‌المللی به شمول سازمان ملل متحد علی‌الرغم تعزيرات وضع شده عليه طالبان، می‌توانند با آنان به خاطر رسانیدن کمک‌های بشری به مردم، تعامل و همکاری کنند.

بر اساس جواز دوم، اجازه داده می‌شود تا مواد غذایی، دوا و مواد دیگر به افغانستان وارد شود.

XS
SM
MD
LG