لینک های دسترسی

Breaking News

لاینز به ملل متحد: رفع ممنوعیت سفر طالبان مشروط به پیشرفت در مذاکرات صلح شود


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

نمایندۀ ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان به شورای امنیت ملل متحد گفت که رفع ممنوعیت سفر اعضای گروه طالبان باید تنها برای ماه آینده تمدید شود و پس از آن براساس پیشرفت واقعی در روند صلح در این خصوص تصمیم گرفته شود. در حال حاضر، این ممنوعیت به خاطر اشتراک اعضای این گروه در مذاکرات صلح، مد نظر گرفته نمی‌شود و آنان می‌توانند آزادانه سفر کنند.

بر اساس معلومات وزارت خارجهٔ ایالات متحده، یکی از خواسته‌های گروه طالبان، حذف نام‌های رهبران این گروه از فهرست سیاه است. انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده هفتهٔ گذشته گفت که طالبان می‌خواهند رهبران شان آزادانه در جهان سفر کنند و می‌خواهند تعزیرات بر آنان رفع شود: "هیچ کدام از این‌ها ممکن نخواهد بود اگر طالبان تلاش کنند که کشور را به زور بگیرند و دست به قساوت‌های بزنند که (در سپین بولدک) گزارش شده است."

دیبرا لاینز همچنان از کشورهایی که با نمایندگان طالبان ملاقات می کنند خواست تا "بر آتش بس عمومی" و "از سرگیری" مذاکرات اصرار داشته باشند.

نمایندهٔ ویژه منشی عمومی ملل متحد همچنان افزود که افغانستان به سوی یک "فاجعه" در حرکت است و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا هر چه زودتر جلو آنرا بگیرد.

دیبرا لاینز که امروز جمعه ششم آگست (۱۵ اسد) در نشست ویژه شورای امنیت ملل متحد برای بررسی اوضاع افغانستان سخنرانی می‌‌کرد گفت: " امروز ما فرصتی داریم. فرصتی برای نشان دادن تعهد شورای امنیت سازمان ملل متحد و جوامع منطقوی و بین المللی برای جلوگیری از سقوط افغانستان به وضعیت فاجعه آمیز؛ وضعیتی که آنقدر جدی خواهد بود که همانند آن بسیار کم و یا هیچ در یک قرن وجود نخواهد داشت. "

خانم لاینز به شورای امنیت ملل متحد گفته که چنین فاجعه پیامدهای بسیار فراتر از مرزهای افغانستان خواهد داشت.

نمایندۀ ویژه سرمنشی ملل متحد از گروه طالبان خواست تا حملات علیه شهرهای بزرگ را فوراً متوقف کنند. او خطاب به شورای ۱۵ نفری امنیت ملل متحده گفت: "شورای امنیت باید بیانیه ای بدون ابهام صادر کند که حملات علیه شهرها باید اکنون متوقف شود."

خانم لاینز افزود که انتظار می‌رفت پس از امضای توافق نامهٔ امریکا – طالبان در فبروری ۲۰۲۰ خشونت کاهش یابد، اما نیافت. سپس وقتی مذاکرات بین جمهوری افغانستان و طالبان آغاز شد، انتظار می‌رفت خشونت‌ها کاهش یابد که نیافت. و بلاخره با خروج نیرهای خارجی از افغانستان نیز این انتظار پایان نیافت و در عوض حملات بیشتر و تلفات غیرنظامیان ۵۰ در صد افزایش یافت.

با آغاز روند خروج قوای بین المللی از افغانستان، طالبان حملات شان را تشدید بخشیده و اکنون این گروه بر مراکز نصف ولسوالی‌های افغانستان تسلط داشته و در تازه ترین خبر زرنج مرکز ولایت نیمروز را تصرف کرده اند.

این نشست به درخواست افغانستان، هند، ناوری و استونیا برای بررسی اوضاع افغانستان برگزارشد.

در همین حال، فرهاد دریا، آواز خوان مشهور افغانستان در یک نامه سرگشاده به شورای امنیت ملل متحد گفته که افغانستان با دهشت افگنی جهانی در جنگ است و جهان نباید این کشور را در این جنگ تنها بگذارد.

او با اشاره به گزارش نهاد های معتبر حامی حقوق بشر از خشونت های اخیر توسط طالبان گفته است که در افغانستان جنایات ضد بشری و جنگی جریان دارد و به گفته وی، مردم به خاطر سر دادن نعره های الله اکبر تهدید به انتقام گیری و قتل می شوند.

فرهاد دریا در این نامه که به گفته وی به سفیر افغانستان در ملل متحد ارسال شده است، ادعا کرده که افغانستان با تجاوز آشکار از سوی دهش افگنی بین المللی که از سوی چندین کشور حمایت می شود، روبرو است.

او بدون ذکر نام هیچ کشوری از اعضای شورای امنیت ملل متحد خواسته تا بر ریشه های اصلی جنگ و کشور های حامی سازمان های دهشت افگن، فشار بیاورند.

XS
SM
MD
LG