لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت دفاع: شبرغان از وجود طالبان پاک شد


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که نیروهای امنیتی این کشور کنترول شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان را بدست گرفته و طالبان را از شهر بیرون کرده اند.

فواد امان سخنگوی وزارت دفاع روز جمعه ششم اگست (۱۵ اسد)در تویتی نگاشته است: "شبرغان از وجود تروریست ها پاکسازی شد. نیروهای امنیتی و دفاعی و خیزش مردمی تلفات زیادی به طالبان وارد کرده و اجساد کشته شدگان شان در جاده‌ها و کوچه‌های شهر باقی مانده اند."

قبل از این قادر مالیه، معاون والی این ولایت به صدای امریکا گفته بود که بخش‌های شهر شبرغان به دست طالبان سقوط کرده و تلاش‌ نیروهای امنیتی افغان برای مهار این حملات ادامه دارد.

او افزود: "وضعیت وخیم است و در داخل شهر جنگ است، از تلفات جزییات نیست و جنگ در نزدیکی مقام ولایت رسیده است."

پیش از این نیز وزارت دفاع ملی افغانستان، تشدید حملات طالبان بر شهر شبرغان را تایید کرده و گفت که نظامیان افغان به گونۀ گسترده در این شهر حضور دارند.

فواد امان، معاون سخنگوی این وزارت گفته بود: "نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در شبرغان حضور گسترده دارند و از شهر دفاع خواهند کرد و به طالبان اجازه داخل شدن به شهر را نخواهند داد. فعلاً درگیری‌ها در حومۀهای شهر جریان دارد و طالبان با شکست سنگین رو به رو خواهند شد."

تلفات 'سنگین' طالبان در ۱۷ ولایت

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در نتیجۀ درگیری‌ها میان نظامیان افغان و طالبان در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۰۶ جنگجوی این گروه کشته و ۲۰۹ تن دیگر آنان زخمی شده اند.

آقای امان گفت که در میان افراد کشتۀ شده طالبان، برخی از قوماندانان برجستۀ این گروه نیز شامل اند.

او افزود که این جنگجویان طالبان در ولایات‌ ننگرهار، لغمان، غزنی، پکتیا، خوست، قندهار، زابل، هرات، جوزجان، بلخ، سمنگان، فاریاب، سرپل، هلمند، تخار، بغلان و کاپیسا کشته و زخمی شدند.

مقام‌های امنیتی افغان همچنین از ادامۀ عملیات بازپس‌گیری ساحات از دست رفته در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند خبر داده و می‌گوید که در حال حاضر، جنگ میان نظامیان افغان و جنگجویان طالبان در این شهر جریان دارد.

قول اردوی ۲۱۵ میوند در خبرنامه‌ای گفته است که نیروهای هوایی و زمینی افغان، مواضع طالبان را در شهر لشکرگاه مورد هدف قرار داده اند که در این درگیری‌ها، ۹۴ جنگجوی طالبان، به شمول مولوی مبارک، قوماندان قطعۀ سرخ این گروه در ولایت هلمند کشته شده اند.

'تصرف دوبارۀ ولسوالی دند قندهار'

مقام‌های امنیتی افغان می‌گویند که نیروهای امنیتی با راه اندازی یک عملیات گسترده در قندهار، صبح امروز ولسوالی دند این ولایت را دوباره تصرف کردند.

محمد صادق عیسی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۵ اتل به صدای امریکا گفت که با بیرون راندن جنگجویان طالبان از این ولسوالی، جنگ در مرکز قندهار فروکش خواهد کرد.

آقای عیسی افزود: "نیروهای امنیتی و دفاعی ما در حال حاضر در مرکز ولسوالی دند حضور دارند و تمامی تاسیسات دولتی را در کنترول خود گرفته اند."

این ولسوالی که در نزدیکی شهر قندهار موقعیت دارد حدود یک ماه پیش به دست طالبان سقوط کرده بود. در این حال، روح‌الله خان‌زاده، والی قندهار می‌گوید که با راه اندازی عملیات‌های نظامیان افغان وضعیت در داخل شهر و ولسوالی‌های همجوار آن نیز تغییر خواهد کرد.

آقای خان‌زاده همچنین گفت که به زودی عملیات پاکسازی ولسوالی پنجوایی از وجود طالبان نیز آغاز خواهد شد.

طالبان تا کنون در این موارد ابراز نظر نکرده اند.

XS
SM
MD
LG