لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش ملل متحد: داعش مواضع خود در کابل را تقویت کرده است


شورای امنیت ملل متحد می‌گوید که شاخهٔ خراسان گروه داعش با وجود از دست دادن رهبران، نیروهای بشری، قلمرو و متقبل شدن زیان های مالی در سال ۲۰۲۰ در ولایت کنر و ننگرهار به ولایت دیگر مانند نورستان، بادغیس، سرپل، بغلان، بدخشان و کندز نقل مکان کرده است.

کمیتهٔ نظارت این شورا که تعزیرات و فعالیت‌های القاعده، داعش و گروه‌ها و افراد مرتبط با آنرا دنبال می‌کند در گزارش تازه‌ای گفته است این گروه در اطراف کابل مواضع شان را قوی ساخته اند؛ جاییکه بیشتر حملات را علیه اقلیت‌ها، فعالین، کارمندان دولتی و نیروهای امنیتی و دفاعی افغان انجام می‌دهند.

این تیم همچنان گفته است که شاخهٔ‌ خراسان داعش تلاش‌ها را برای جلب و جذب بیشتر ساخته و رهبران این گروه امیدوار اند آنعده از طالبان و سایر تندروانی را در صفوف شان شامل سازند که مخالف صلح میان امریکا و طالبان اند.

در گزارش همچنان آمده است که رهبران این گروه در تلاش اند تا جنگویان از عراق، سوریه و سایر مناطق جنگ‌زده را نیز جذب کنند.

کشورهای عضو این کمیته در مورد شمار جنگجویان این گروه دیدگاه‌های مختلف داشته می‌گویند که شاخهٔ‌ خراسان ممکن در مدت اوسط از ۵۰۰ تا ۱۰ هزار جنگجو را جذب کند.

در این گزارش همچنان آمده است که شبکهٔ تروریستی القاعده در ۱۵ ولایت افغانستان و بیشتر در ساحات شرقی، جنوبی و جنوب‌شرقی این کشور حضور دارد و شهروندان افغانستان، پاکستان، بنگله‌دیش، هند و میانمار اعضای این گروه را تشکیل می‌دهند.

ارزیابی کشورهای عضو این کمیته نشان می‌دهد که ایمن الظواهری، رهبر القاعده زنده است، اما در افغانستان در بستر بیماری به سر می‌برد. آنان همچنان گفته است که سیف العدل، که به نظر می‌رسد جانیشن الظواهری انتخاب شود به اساس گزارش‌ها در ایران زیست دارد.

این در حالی است که حکومت افغانستان می‌گوید که گروه طالبان با شبکهٔ القاعده روابط عمیق دارد. اما طالبان می‌گویند که روابط شانرا با القاعده قطع کرده اند.

قطع روابط با القاعده یکی از موارد مهم توافقنامه‌ای است که به تاریخ ۲۹ فبروری سال گذشته میان ایالات متحده و طالبان در دوحه امضا شد.

XS
SM
MD
LG