لینک های دسترسی

Breaking News

کاهش تطبیق واکسین کووید۱۹ با مسلط شدن طالبان در افغانستان


صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال یا "یونسف" می‌گوید که در هفتهٔ اول پس از تصرف کابل توسط طالبان، واکسیناسیون کووید۱۹ به گونه قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و به گفتۀ این نهاد تاریخ نیمی از دوزهای معدود واکسین موجود در افغانستان به زودی منقضی می‌شود.

یک سخنگوی یونسف به خبرگزاری رویترز گفته است که از زمان تصرف طالبان شمار افرادی که روزانه واکسین کووید۱۹ دریافت می‌کردند "۸۰ درصد کاهش یافته است."

براساس ارقام یونسف که هماهنگ کننده واکسین کووید۱۹ برنامهٔ کوواکس سازمان جهانی صحت است، در هفته‌ای که از ۱۵ اگست آغاز می‌شود تنها ۳۰۵۰۰ نفر در ۲۳ ولایت افغانستان واکسین شده اند در حالیکه این رقم در یک هفته قبل از آن ۱۳۴۶۰۰ نفر در ۳۰ ولایت بود.

سخنگوی یونیسف با بیان اینکه سازمان ملل متحد از همه کارمندان مراقبت‌های صحی افغانستان از جمله زنان خواسته است که به کارهایشان بازگردند، گفت: "این کاهش قابل درک است، زیرا در شرایط هرج و مرج، درگیری و شرایط اضطراری، مردم ابتدا مصوونیت و امنیت خود را در اولویت قرار می دهند. "

یونسف می‌گوید که تاریخ نیمی از دو میلیون دوز واکسین جانسن ایند جانسن که به افغانستان تحویل داده شده در ماه نومبر منقضی می‌شود و از خطرات ناشی از کند شدن طولانی روند واکسیناسیون هشدار داد.

بر اساس آمار سازمان جهانی صحت تا تاریخ ۲۰ اگست سال روان ۱.۲ میلیون دوز واکسین کووید۱۹ در افغانستان تطبیق شده است. افغانستان تا کنون بیش از چهار میلیون دوز واکسین کووید۱۹ را از هند، چین و برنامۀ کوواکس سازمان جهانی صحت دریافت کرده است.

XS
SM
MD
LG