لینک های دسترسی

Breaking News

گزارشگر ملل متحد: حقوق بشری افغان‌ها باید محافظت شود


ریچارد بینت، گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بر پاسداری حقوق بشری افغان‌ها، جلوگیری از نقض و تضمین عدالت بین‌المللی تاکید کرده است.

آقای بینت در تویترش نگاشته است: "من در کنار همۀ عزیزان غمگین افغان پس از حملات هولناک هفته گذشته ایستاده‌ام. به نظارت و پیگیری تحقیقات و پاسخگویی ادامه خواهم داد."

آقای بینت در حالی بر نظارت و پیگیری حملات خونین هفته گذشته تاکید کرده است که در جریان آن ده‌ها غیرنظامی - عمدتاً شهروندان شیعه - کشته و زخمی شدند.

انفجاری عصر جمعه ۲۲ اپریل (سوم ثور) در داخل مسجدی در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز به وقوع پیوست که منجر به کشته‌شدن ۳۳ نمازگزار و زخمی شدن ۴۳ تن دیگر شد.

این حمله مشابه به انفجارهای مرگبار روز پنجشنبه در مسجد سه دکان شهر مزار شریف بود؛ حمله‌ای که در اثر آن ده‌ها نمازگزار شیعه کشته و زخمی شدند. شاخه خراسان داعش مسوولیت آن را بر عهده گرفت.

نگرانی‌ها از افزایش تلفات کودکان

همزمان با افزایش انفجارها در کابل و برخی از ولایات افغانستان، صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) از افزایش تلفات کودکان در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

جورج لاریا ادجی، مدیر منطقه‌ای یونیسف روز یکشنبه ۲۴ اپریل (چهارم ثور) گفت که در یک هفته گذشته، بیش از ۵۰ کودک دختر و پسر در "رشته نقض فجیع حقوق بشر" در افغانستان جان باخته و شمار دیگر آنان زخمی شده اند.

این مقام یونیسف افزوده که احتمال دارد آمار تلفات کودکان در حملات روزهای اخیر، بیشتر از آنچه باشد که گزارش شده است.

آقای ادجی با بستگان قربانیان حملات اخیر در کابل، کندز و مزار شریف ابراز غم‌شریکی کرده و تاکید کرده است که خشونت علیه کودکان افغان باید "همین اکنون" پایان یابد.

این در حالی است که روز چهارشنبه ۲۰ اپریل (اول ثور) نیز سه انفجار در غرب شهر کابل رخ داد. یکی آن در مرکز آموزشی ممتاز و دو انفجار دیگر در مقابل لیسۀ عبدالرحیم شهید به وقوع پیوست.

بر اساس فهرستی که به صدای امریکا رسیده است، در آن انفجار دست کم ۱۷ کشته و بیش از ۴۰ تن زخمی شدند. اما وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان شمار کشته‌ها را شش و زخمیان را ۲۰ نفر اعلام کرد. بیشتر قربانیان این حمله‌ها دانش‌آموزان بودند.

XS
SM
MD
LG