لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: کمک ۶۰۰ میلیون دالری برای یمن کافی نیست


با وجود موثریت کمک های بشری برای مردم یمن،‌در هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی به دلیل بیماری‌های قابل پیش گیری در آن کشور جان می بازد.
با وجود موثریت کمک های بشری برای مردم یمن،‌در هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی به دلیل بیماری‌های قابل پیش گیری در آن کشور جان می بازد.

ایالات متحده، اتحادیهٔ اروپا و برخی کشور های دیگر روز چهار شنبه ۲۲ سپتمبر (۳۱ سنبله) نزدیک به ۶۰۰ میلیون دالر کمک اضافی را برای یمن تعهد کردند.

اما ملل متحد گفته است که کمبود کمک مالی برای یمن جنگ‌زده می‌تواند موجب گرسنگی میلیون‌ها شهروند آن کشور شود.

ایالات متحده وعدهٔ کمک ۲۹۰ میلیون دالری را برای یمن داد، اما گفت که راه‌ حل اساسی، پایان دادن جنگ در آن کشور است، جنگی که به گفتهٔ مقام‌‌های ملل متحد، سبب "بدترین بحران بشری" در جهان شده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که کمک‌های بشری تغییر جدی را در زندگی شهروندان یمنی به وجود می‌آرود، اما تاکید کرده است که این کمک‌ها به تنهایی نمی تواند راه حل بحران آن کشور شود.

آقای بلینکن از عربستان سعودی که رهبری ایتلاف بر ضد شورشیان حوثی یمن را بر عهده دارد، خواست تا شرایط را برای انتقال مواد سوخت به یمن مساعد کند. نبود مواد سوخت از جمله تیل یکی از عوامل عمدهٔ بی‌ ثباتی اقتصادی در یمن شده است.

در همین حال، اتحادیه اروپا تعهد کرده است تا برای یمن حدود ۱۳۹ میلیون دالر فراهم کند.

موسسهٔ خیریهٔ آکسفام گفته است کشور‌های تمویل کننده نزدیک به ۶۰۰ میلیون دالر کمک مالی را تعهد کردند،‌ در حالی که ملل متحد خواهان ۳.۹ میلیارد دالر کمک جامعه بین المللی را برای مردم یمن تقاضا کرده است.

دیوید بیسلی،‌ رییس اجراییهٔ سازمان غذایی جهان، از تعهد جدید استقبال کرده است، اما گفته است که ادارات ملل متحد هنوز هم کمک کافی را به دست نیاروده اند تا به ۱۲.۹ میلیون شهروند یمنی که زندگی‌ شان وابسته به کمک‌های بشردوستانه است، رسیدگی کند. مقام‌‌های ملل متحد گفته اند که تقریبا ۵۰ در صد جمعیت یمن به کمک بشری وابسته است.

آقای بیسلی گفته است که برنامۀ جهانی غذا ناچار خواهد شد تا در ماه اکتوبر مقدار جیرهٔ کمک‌‌های خود را برای ۳.۲ میلیون یمنی کاهش بدهد و این کمک‌ها در ماه دسمبر سال روان میلادی کاهش بیشتر خواهد یافت.

ملل متحد گفته است که کمک‌های بشردوستانه موجب جلوگیری از قحطی گسترده در یمن شده است، با آنهم بر اساس آمار این سازمان، در هر ۱۰ دقیقه یک کودک به دلیل بیماری‌های قابل پیش‌گیری در آن کشور جان می‌بازد.

رییس اجراییهٔ برنامۀ جهانی غذا پیش بینی کرده است که اگر کمک‌‌های مالی ۸۰۰ میلیون دالر مورد نیاز را تا شش ماه آینده به دست نیارود،‌ با کاهش جیرهٔ مردم نیازمند، احتمالا ۴۰۰ هزار کودک زیر پنج سال در سال ۲۰۲۲ میلادی در یمن جان خواهند باخت.

آقای بیسلی برای ترغیب جلب کمک‌های بیشتر خطاب به مقام‌های کشور‌های تمویل کننده گفت:‌ "اگر دختر و یا پسر کوچک شما می‌بود، چه می‌شد. ما مسوولیت‌های اخلاقی داریم که باید در مورد آن صحبت کنیم و دست به کار شویم."

این مقام ملل متحد همچنین گفت که اولویت اساسی این است تا جنگ در یمن خاتمه یابد و تاکید کرد که اگر کشور‌های تمویل کننده از پرداخت کمک‌های مالی برای مردم یمن خسته شده اند، جنگ در آن کشور را پایان دهند.

در حال حاضر، شورشیان حوثی یمن بخش اعظم آن کشور را در کنترول خود دارد و ایتلاف به رهبری عربستان سعودی از ماه مارچ ۲۰۱۵ میلادی به این سو، به حمایت حکومت مخلوع آن کشور بر ضد شورشیان حوثی درگیر جنگ است.

عبدربه منصور هادی، رییس جمهور مخلوع یمن از ماه مارچ ۲۰۱۵ میلادی به این سو در ریاض، پایتخت عربستان سعودی،‌ در تبعید به سر می‌برد.

XS
SM
MD
LG