لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش یوناما از وضعیت سیاسی، خشونت و شیوع کروناویروس در افغانستان


معاون نماینده ویژهٔ ملل متحد در افغانستان گفته است که بی سرنوشتی سیاسی،‌ تاخیر در آغاز روند صلح، خشونت روزافزون و گسترش کروناویروس،‌ وضعیت را برای مردم افغانستان بحرانی ساخته است.

انگرید هیدن امروز ۳۱ مارچ (۱۲ حمل) به شورای امنیت ملل متحد گفت که برای رسیدگی به مشکلات افغانستان به تلاش مشترک "همهٔ ما" نیاز است.

او همچنان به مشکلات پس از اعلام انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری دو مراسم تحلیف ریاست جمهوری در افغانستان اشاره کرد و گفت که این امر سبب نگرانی‌های جدی در میان افغان‌ها و کشورهای جهان شده است.

خانم هیدن افزود که جدی بودن این وضعیت با تصمیم کاهش یک میلیارد دالری ایالات متحده برای سال جاری و آمادگی این کشور برای کاهش همسان در سال آینده،‌ برجسته شد.

او گفت که با در نظر داشت این که افغانستان بر کمک‌های کشورها و سازمان‌های اهداکننده قویاً متکی است، کاهش این کمک‌ها می‌تواند عواقب شدیدی بر وضعیت مالی افغانستان بگذارد.

معاون یوناما گفت که با گسترش کروناویروس، اکثر اهداکنندگان بیشتر بر مشکلات داخلی و رفع نیازمندی‌های مردم خویش رسیدگی می‌کنند و افغانستان برای تداوم سرمایه گذاری و منابع خارجی باید طرح متقاعد کننده‌ای داشته باشد.

خانم هیدن گفت که پس از امضای توافقنامه صلح میان طالبان و امریکا،‌ طالبان خشونت در مقابل نیروهای خارجی را کاهش دادند،‌ اما در هفته های اخیر گراف خشونت در افغانستان به سطح پیش از توافقنامه رسید و این حملات بیشتر از سوی طالبان علیه نیروهای افغان راه اندازی شده است.

او گفت که درجریان خشونت‌های هفته های اخیر طالبان مسوول شمار زیادی از تلفات غیرنظامیان بوده اند، در حالی که تلفات ناشی از حملات نیروهای افغان کمتر بوده است.

یوناما امیدوار است که مانند کاهش خشونت‌ها که در جریان امضای توافقنامه صورت گرفت، یک بار دیگر به زودی تکرار شود و مذاکرات بین الافغانی پیشرفت کند.

او یک بار دیگر گفت که یوناما از تمامی طرف‌های افغان می‌خواهد تا برای فردای بهتر مردم افغانستان‌، اختلافات شان را به گونه صلح آمیز حل کنند. زیرا به گفتهٔ‌ او اکنون زمان بی اتفاقی نه بلکه وقت دولت سازی، تطابق و انسجام است.

او گفت که تمامی طرف‌ها در افغانستان باید منافع مردم این کشور را اولویت دهند،‌ به شمول حقوق زنان، اقلیت‌ها و جوانان.

XS
SM
MD
LG