لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیۀ اروپا به طالبان: خشونت را کاهش دهید و دربارۀ آتش‌بس بحث کنید


سفیران کشورهای اروپایی در کابل با نشر اعلامیه‌ای مشترک از تشکیل هیات حکومت افغانستان برای گفتگو با طالبان استقبال کرده و بر آغاز گفتگو در بارۀ برقراری آتش‌بس تاکید کرده اند.

در این اعلامیۀ که روز سه شنبه ۳۱ مارچ (۱۲ حمل) منتشر شد، سفیران اتحادیۀ اروپا در افغانستان هیات مذاکره کنندهٔ حکومت افغانستان را "همه‌شمول" و تشکیل آن را یک گام مهم در راستای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی و حل بحران سیاسی داخلی افغانستان دانسته اند.

در این اعلامیه آمده است: "ما حمایت خود را از رهبران در راستای تقویت سهم موثر جوانان، بانوان و قربانیان در گفتگوهای صلح اعلام می‌کنیم...ما از طالبان می‌خواهیم تا تعهد قوی در راستای گفتگوهای صلح و کاهش خشونت در افغانستان نشان داده و مطابق توافق دوحه، گفتگوی معنادار را برای آتش‌بس آغاز کنند."

اتحادیۀ اروپا همچنان گفته است حالا که پیشرفت‌های در رهایی زندانیان و تشکیل تیم مذاکرۀ کننده صورت گرفته است، دلیل بیشتر برای به تعویق انداختن گفتگوهای بین‌الافغانی وجود ندارد.

این در حالی است که صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که دولت افغانستان گام‌های مهم را در راستای صلح برداشته و در حال حاضر هیچ بهانه‌ای برای به تعویق انداختن مذاکرات وجود ندارد.

شورای امنیت ملی افغانستان دیروز اعلام کرد که هیات طالبان برای بحث‌های بیشتر در مورد رهایی زندانیان دو طرف، در آیندهٔ نزدیک به کمک صلیب سرخ به کابل سفر خواهد کرد و حکومت افغانستان میزبان آن خواهد بود.

سفیران کشورهای اروپایی در افغانستان تاکید کرده اند که طالبان و حکومت افغانستان باید به گونۀ مشترک برای رهایی زندانیان شان کار کرده و به یک دیگر احترام بگذارند.

حکومت افغانستان هفته گذشته فهرست تیم ۲۱ نفری مذاکره کننده با طالبان را به ریاست معصوم استانکزی اعلام کرد.

فاطمه گیلانی، نادر نادری، عبدالمتین بیک، فوزیه کوفی، ضرار احمد مقبل، عبدالهادی ارغندیوال، محمد رسول طالب، حبیبه سرابی، غیرت بهیر، محمد حفیظ منصور، غلام فاروق مجروح، عنایت‌الله بلیغ، باتور دوستم، کلیم الله نقیبی، محمد ناطقی، ایوب انصاری، شهلا فرید، شریفه زرمتی، خالد نور و امین احمدی به صفت اعضای هیات معرفی شده اند.

اما طالبان با تشکیل هیات حکومت افغانستان مخالفت کرده و آن‌ را خلاف توافقنامۀ دوحه دانسته است. طالبان پیش از این اعلام کردند که هیات مذاکرۀ کنندۀ حکومت همه شمول نیست.

این در حالی است که ایالات متحده از تشکیل این هیات استقبال کرده و گفته است که آماده است مذاکرات میان دو طرف را تسهیل کند.

XS
SM
MD
LG