لینک های دسترسی

Breaking News

در ماه اپریل ۳۸۰ غیرنظامی در افغانستان کشته شده اند - یوناما


دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته است که تنها در ماه اپریل، ۳۸۰ غیرنظامی در اثر درگیری طالبان و نظامیان افغان کشته شده اند.

در گزارش یوناما آمده است که طالبان در این ماه عامل تلفات ۲۰۸ غیرنظامی و نظامیان دولت افغانستان عامل تلفات ۱۷۲ تن بوده اند.

اما حکومت افغانستان گفته است که گروه طالبان از ۲۹ فبروری تا ۱۸ ماه می، بیش از ۳۸۰۰ حمله را انجام داده که در آن ۴۲۰ غیرنظامی جان باخته و ۹۰۶ نفر دیگر زخمی شده اند.

ملل متحد گفته است که تلفات ناشی از حملات طالبان در مقایسه با اپریل ۲۰۱۹ و مارچ ۲۰۲۰ میلادی، ۲۵ درصد و تلفات ناشی از حملات نظامیان افغان ۳۷ درصد افزایش یافته است.

در گزارش آمده است که یوناما از اول اپریل تا اکنون "اختطاف ۱۵ کارمند صحی توسط طالبان، تهدید کارمندان صحی و مصادره تجهیزات طبی توسط نیروهای ملی امنیتی افغان را مستندسازی کرده است."

یوناما افزوده است که افزایش تلفات غیرنظامیان نشان می‌دهد که باید هرچه زودتر جنگ متوقف و بر آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تمرکز شود.

دیبرا لاینز، نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان روز سه شنبه ۱۹ می (۳۰ ثور) گفت که ملل متحد خواهان توقف جنگ است و "مذاکرات بین الافغانی باید هر چه زودتر آغاز گردد."

در گزارش یوناما به حملاتی که در جریان ماه جاری میلادی (می) ثبت شده، نیز اشاره شده و به حمله بر بخش نسایی و ولادی شفاخانۀ صد بستر دشت برچی، حمله بر مراسم خاک سپاری در ننگرهار، حمله موتربم‌گذاری شده در شهر گردیز و حمله هوایی نیروهای افغان در بلخ اشاره شده است.

بربنیاد گزارش یوناما در این حملات که از ۱۱ می تا ۱۴ می صورت گرفته، ۵۲ غیرنظامی کشته شده است.

حکومت افغانستان و طالبان تا اکنون در مورد این گزارش ابراز نظر نکرده اند.

XS
SM
MD
LG