لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: عامل ۳۴ درصد تلفات غیرنظامیان 'نیروهای طرفدار دولت' اند


دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" گفته است که در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، ۵۸۱ غیرنظامی در افغانستان کشته و یک هزار و ۱۹۲ نفر دیگر زخمی شده اند.

این گزارش سازمان ملل متحد گفته که ۱۵۰ نفر از کشته شدگان و ۴۳۲ زخمی، کودکان بوده اند.

یوناما گفته است که این آمار ۲۳ درصد کاهش تلفات افراد غیرنظامی را نسبت به زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد و از سال ۲۰۱۳ میلادی تا اکنون، این پایین‌ترین آمار تلفات غیرنظامیان در سه ماه نخست سال است.

بربنیاد گزارش، مسئول ۳۴ درصد این تلفات، نیروهای طرفدار دولت افغانستان بوده است که ۳۹ درصد افزایش را نسبت به زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

همچنان یوناما گفته است که مسئولیت ۳۹ درصد این تلفات با طالبان، ۱۲ درصد با گروه داعش و ۳ درصد آن با گروه‌های نامشخص طرفدار دولت بوده است.

۱۲ درصد دیگر تلفات غیرنظامیان، در جریان تبادل آتش و درگیری جان‌هایشان را از دست داده اند.

در گزارش آمده است "یوناما ۱۷ درصد تلفات افراد غیرنظامی را به نیروهای ملی امنیتی افغانستان، ۱۳ درصد را به نیروهای نظامی بین المللی، دو درصد را به گروه‌های مسلح طرفدار دولت و دو درصد دیگر را به گروه‌های نامشخص و متعدد طرفدار دولت نسبت داد".

بربنیاد گزارش یوناما، درگیری‌های زمینی عامل ۳۵ درصد تلفات، انفجار مواد جاسازی شده عامل ۱۸ درصد تلفات، حملات انتحاری عامل ۲۸ درصد تلفات، حملات انتحاری گروهی عامل ۱۰ درصد تلفات، عملیات‌های هوایی عامل ۱۳ درصد تلفات، قتل‌های هدفمند سبب ۹ درصد تلفات، انفجار مواد منفجره باقی مانده از جریان جنگ عامل ۷ درصد تلفات و عملیات‌های تلاشی عامل شش درصد تلفات غیرنظامیان بوده است.

تاثیر منفی جنگ روی معارف و صحت

یوناما گزارش داده که در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، ۴۴ مورد را به ثبت رسانده که روی بخش معارف و صحت تاثیر منفی گذاشته است.

این موارد شامل حمله بر مکاتب، آتش زدن ساختمان‌ها و تجهیزات مکاتب و مسدود ساختن آن، اختطاف سه کارمند صحی و مسدود شدن ۸۸ مرکز صحی می‌شود.

بربنیاد گزارش یوناما، این واقعات بیشتر در مناطق تحت تسلط طالبان رخ داده و باعث شده که نزدیک به سه هزار دختر از رفتن به مکتب محروم شوند.

XS
SM
MD
LG