لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از سه‌هزار غیرنظامی افغان در ۱۳۹۷ کشته شده اند – گزارش


کمیسیون حقوق بشر افغانستان گزارش سالانه‌اش را در مورد تلفات غیرنظامیان نشر کرد که ۳۰۳۲ کشته و نزدیک به ۸۲۰۰ زخمی در سال ۱۳۹۷ خورشیدی ثبت شده است.

کمیسیون حقوق بشر در سال ۱۳۹۶ خورشیدی، آمار تلفات غیرنظامیان را ۳۲۳۹ کشته و ۶۱۷۴ زخمی را ثبت کرده بود.

سیما سمر، رئیس این کمیسیون هنگام نشر گزارش گفت که آمار کشته‌شدگان در مقایسه با سال ۱۳۹۶ خورشیدی، شش در صد کاهش؛ اما برعکس رقم زخمیان ۳۲.۵ در صد افزایش یافته است.

این گزارش نشان می‌دهد که رقم خانم‌های که در سال گذشته خورشیدی کشته و زخمی شده اند (۲۵۸ کشته و ۶۷۵ زخمی) نسبت به سال ۱۳۹۶ خورشیدی، ۱۶ در صد بیشتر شده است.

کمیسیون حقوق بشر، ۵۳ در صد طالبان، ۱۲.۵ در صد داعش و ۱۱.۵ در صد نیروهای طرفدار دولت به شمول خارجیان را در قبال تلفات ملکی مسوول دانسته است.

اما در گزارش گفته شده است که هنوز عاملان ۲۲ در صد تلفات دیگر نزد کمیسیون روشن نیست.

حملات انتحاری و پیچیده بیشترین تلفات را داشته است که بر اساس آمار کمیسیون ۲۷ در صد را تشکیل می‌دهد. بیش از ۲۰ در صد تلفات غیرنظامی نیز در نتیجه منازعات مسلحانه به میان آمده است. همچنان اضافه از ۱۹ در صد تلفات در حملات راکتی، نزدیک به ۱۷ در صد در نتیجۀ انفجار ماین‌ها و مواد تعبیه‌شده در کنار جاده و حملات هوایی به بار آمده است.

کمیسیون با نگرانی از جوانب دخیل در منازعات مسلحانه خواسته است که مصوونیت غیرنظامیان را در نظر بگیرند و قوانین بین‌المللی بشردوستانه را عملی کنند.

XS
SM
MD
LG