لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما بار دیگر بر بازگشایی مراکز آموزشی به روی دختران و زنان افغانستان تاکید کرد


همزمان با فرا رسیدن سال تعلیمی ۱۴۰۲ خورشیدی در افغانستان، هیات معاونت سازمان ملل متحد بار دیگر بر بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران و زنان در این کشور تاکید کرد.

یوناما روز سه‌شنبه ۲۱ فبروری (دوم حوت) در پیامی در تویتر نگاشته است: "در یک ماه پیش‌رو، مکاتب و پوهنتون‌ها در سراسر افغانستان دروازه‌های خود را برای سال جدید تحصیلی باز می‌کنند، اما نظر به تصمیم فعلی درهای مراکز تعلیمی و تحصیلی برای میلیون‌ها زنان و دختران افغان مسدود خواهد بود."

یوناما از تصمیم طالبان مبنی بر منع دختران و زنان از آموزش در افغانستان ابراز نگرانی کرده و آنر "نقض حقوق بشر و یک اقدام بسا عظیم خودآزاری خوانده است".

هیات معاون سازمان ملل متحد بار دیگر از مقام‌های طالبان خواسته است که همین اکنون برای محافظت از زندگی، امرار و معیشت و آینده سالم شهروندان افغانستان دست به کار شوند.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه و پوهنتون‌ها را به روی دختران مسدود کرده و نیز زنان را از کار در بیرون خانه به استثنای سکتور صحت و معارف منع کردند.

در این حال، سازمان داکتران بدون مرز از تصمیم اخیر طالبان مبنی بر منع اشتراک دختران و زنان در آزمون نهایی ویژهٔ محصلان طب انتقاد کرده است. این سازمان از طالبان خواسته که برای اخذ این آزمون باید تاریخ جدیدی را تعیین کنند.

سازمان داکتران بدون مرز حضور داکتران زن در مراکز صحی را یک نیاز جدی عنوان کرده و گفته است که آنان برای پرکردن بست‌های خالی با کمبود متخصصین زن مواجه اند.

این سازمان همچنان تقویت سیستم صحی در افغانستان را مستلزم آزادی حرکت و حق کار زنان در نهادهای غیردولتی عنوان کرده و گفته است که دسترسی به مراقبت‌های صحی و آموزش باید برای همه یک‌سان باشد.

با آنکه تصمیم طالبان مبنی بر انسداد مکاتب و پوهنتون‌ها به روی زنان و محروم کردن زنان از حق کار در ماه‌های اخیر به پیمانهٔ گسترده در سطح بین‌المللی نکوهش شده است، این گروه تا کنون به تقاضاها برای لغو این تصامیم و بازگشایی مراکز آموزشی و تحصیلی به روی دختران و اعادهٔ دوبارهٔ حق کار آنان تمکین نکرده است.

XS
SM
MD
LG