لینک های دسترسی

Breaking News

زنان در واکنش به اخراج دختران از لیلیۀ پوهنتون کابل دست به تظاهرات زدند


همزمان با گزارش‌ها در مورد "اخراج شماری از دانشجویان دختر از لیلیه پوهنتون کابل" برخی از زنان معترض در کابل دست به تظاهرات زده و گفته اند که "تحصیل خط سرخ دختران افغانستان" است.

این زنان که شمار آنان در حدود ۳۰ نفر بود روز سه‌شنبه ۱۸ اکتوبر (۲۶ میزان) در مقابل دروازۀ پوهنتون کابل تجمع کرده و شعارهای "ما را به جرم خواندن، ما را به جرم دیدن از دانشگاه کشیدند" و شعار "آزادی، برابری، امنیت و آموزش" سر دادند.

این معترضان زن همچنان شعار، "تحصیل، کار و آزادی" سر داده و از خاموشی جامعه بین‌المللی دربارۀ محدودیت‌های طالبان در مورد آموزش دختران انتقاد کردند.

لیلا بسیم، یکی از معترضان گفت که به دادخواهی و عدالت خواهی در قبال حقوق زنان و دختران ادامه می‌دهند و هیچگاهی، پا پس نخواهند کشید.

معترضان مدعی اند که طالبان چندین تن از دانشجویان دختر را پس از اشتراک در تظاهرات اخیر که در واکنش به حملۀ مرگبار به مرکز آموزشی کاج در غرب کابل صورت گرفته بود، از لیلیۀ پوهنتون کابل اخراج کرده اند.

این زنان در یک قطعنامه گفتند: "ما از وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان می‌خواهیم که در هماهنگی با مقام‌های دانشگاه و خوابگاه در امور دختران اخراج‌شده تجدید نظر کرده و آنان را دوباره به خوابگاه و دانشگاه برگردانند."

این معترضان زن همچنان از ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان انتقاد کرده و از مقام‌های طالبان خواسته اند که هرچه زودتر زمنیه آموزش را برای تمامی دختران افغان فراهم کنند.

آنان همچنان از ادامۀ "حملات هدفمند و سیستماتیک" بر مراکز آموزشی در غرب کابل ابراز نگرانی کرده و خواهان تامین امنیت شهروندان این کشور، به ویژه هزاره‌ها، شده اند.

بصیره حسینی، یکی دیگر از معترضان گفت: "ما نسل جدید، نسل قلم و نسل علم، به طالبان این وعده را می‌دهیم که هیچگاه تسلیم جنایت شما نمی‌شویم، ما هیچ وقت سکوت نخواهیم کرد. ما از سازمان ملل می‌خواهیم که صدای ما را به گوش انسانیت برساند، از مردم جهان می‌خواهیم که ما را تنها نگذارند، تا به کی نسل کشی، تا به کی تبعیض نژادی."

ژولیا پارسی، یکی از این معترضان گفت: "بدبختانه که امروز طالبان با تهدیدهای که گویا انتحاری می‌شود و شما را از بین می‌برند، اعتراض ما را متفرق ساختند. و کوشش می‌کردند، گپ‌های بزنند که دختران روحیه خود را از دست بدهند و بترسند."

پارسی تاکید کرد که طالبان به حرکت‌های مدنی و اعتراضات زنان باور ندارند و به همین دلیل همواره مانع آنان در کابل و دیگر ولایات می‌شوند.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان دربارۀ اخراج دانشجویان دختر از پوهنتون کابل ابراز نظر نکرده، اما پیش از این تایید کرده بود که شماری از دانشجویان را از لیلیۀ این پوهنتون اخراج کرده اند.

احمد تقی، سخنگوی این وزارت دو روز پیش، با فرستادن پیامی به صدای امریکا گفته بود: "هیچ محصلی بنابر تبعیض قومی اخراج نگردیده، بلکه تعدادی از محصلانی که لوایح و مقررات لیلیه را زیر پا نموده بودند، در نتیجه فیصله کمیته ویژه از لیلیه اخراج شده اند."

آقای تقی افزود که این مقررات انضباطی، بدون درنظرداشت "تعلقات قومی، نژادی و سمتی" بر همۀ دانشجویان به گونۀ یکسان تطبیق شده است.

این در حالی است روز گذشته‌ هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، ندا محمد ندیم، والی پیشین این گروه برای کابل را به حیث سرپرست وزارت تحصیلات عالی تعیین کرد.

پیش از این، عبدالباقی حقانی مسوولیت رهبری این وزارت را به عهده داشت. تا کنون دلیل برکناری حقانی از سمت وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان روشن نشده و سخنگویان این گروه نیز در این باره ابراز نظر نکرده اند.

XS
SM
MD
LG