لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: صلح و انتخابات افغانستان نباید 'یک‌دیگر را متاثر' کند


دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان یا (یوناما) روند صلح و انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را اولویت این سازمان می‌داند؛ اما می‌گوید که نباید این دو روند "یک‌دیگر را متاثر" سازند.

هفتمین دور گفتگوهای امریکا و طالبان در قطر آغاز شد و هفته گذشته مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در سفری غیرمنتظره به کابل گفته بود که امیدوار است قبل از اول سپتمبر سال جاری، با گروه طالبان به توافق صلح دست یابند.

یوناما با نشر اعلامیه‌ای روز یک‌شنبه ۳۰ جون (۹ سرطان) به نقل از تدامیچی یاماموتو گفته است که باید صلح و انتخابات با "نیرو و تعهد کامل" به پیش برده شده و ملل متحد به تلاش‌هایش در این دو بخش ادامه می‌دهد.

آقای یاماموتو افزوده است: "افغانستان تحمل مقابله با بحران‌های دوام‎‌دار و طولانی مدت بعد از انتخابات را ندارد، بحران‌هایی که می‌توانند باعث تضعیف مشروعیت دموکراتیک و ملی ریاست جمهوری گردد و توانایی رییس جمهوری جدید برای گردهم آوردن مردم افغانستان در یک پروسه معنادار و همه شمول صلح را آسیب برسانند."

این در حالی است که زلمی خلیلزاد هنگام سفر آقای پمپیو به کابل، در نشستی با فعالان حقوق زن گفته بود که ایالات متحده علاقه دارد که توافق صلح قبل از انتخابات نهایی شود.

اما نماینده ویژه ملل متحد در افغانستان همچنان افزوده است: "رسیدن به صلح نیاز به تلاش جوانب مختلف دارد؛ اما با حمایت جامعه بین‌المللی از مالکیت کامل این پروسه از طرف افغانستان، من محتاطانه خوشبین هستم که ما در جهت درست در حرکت هستیم".

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است در ۲۸ سپتمبر برگزار شود.

XS
SM
MD
LG