لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد خواستار تامین آتش‌بس در روزهای عید در افغانستان شد


هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با ابراز نگرانی از تشدید جنگ و "موارد جدی نقض حقوق‌بشری" در این کشور، خواهان برقراری آتش‌بس در روزهای عید قربان شده است.

یوناما روز چهارشنبه ۱۴ جولای (۲۳ سرطان) از حکومت افغانستان و گروه طالبان خواسته است که در روزهای عید قربان آتش‌بس اعلام کنند، زیرا به باور یوناما این کار به مذاکرات پایدار و معنادار کمک خواهد کرد.

ملل متحد بهترین راه ختم تلفات غیرنظامیان در این کشور را برگشت به مذاکرات صلح عنوان کرده و گفته است که این روند باید مجدداً تقویت شود.

یوناما با نشر اعلامیه‌ای افزوده است: "کسانیکه واقعاً به آیندۀ افغانستان و مردم آن علاقمند استند، باید مذاکرات صلح را در اولویت قرار دهند و به شمول حفاظت از زیرساخت‌های کشور، به اقداماتی تعهد کنند که رفاه همۀ مردم افغانستان را یقینی می‌سازد."

در این حال، جنرال اجمل عمر شینواری، سخنگوی قوای مسلح افغانستان در یک نشست خبری گفت که حکومت این کشور در هر زمانی خواستار تامین آتش‌بس بوده است.

جنرال شینواری افزود: "در رابطه به آتش‌بس شروطی را که بزرگان سیاسی ما دارند، بر اساس آن ما علاقمندی داریم و این خواست مردم افغانستان است."

نگرانی از نقض حقوق‌‌بشری

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گزارش‌های نشر شده در مورد نقض حقوق‌بشر در این کشور را نگران‌کننده خوانده و گفته است، کسانیکه دست به چنین کار زده اند، باید پاسخ‌گو باشند.

یوناما اضافه کرده است که گزارش‌های مربوط به قتل، بدرفتاری، آزار و اذیت و تبعیض گسترده در افغانستان، سبب ایجاد ترس و ناامنی بیشتر در این کشور خواهد شد.

این سازمان از طرف‌های درگیر در این کشور خواسته است که باید به حقوق‌بشر و کرامت انسانی همۀ مردم به ویژه زنان در افغانستان احترام بگذارند.

این در حالی است که شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است که به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد که ۲۲ کماندوی افغان پس از تسلیم شدن، با شلیک گلولۀ جنگجویان طالبان "اعدام" شدند.

این رویداد حدود یک ماه پیش در ولسوالی دولت‌آباد ولایت فاریاب اتفاق افتاد.

سی‌ان‌ان در گزارشی که روز ۱۳ جولای سه شنبه (۲۲ سرطان) نشر شد، گفت که چندین ویدیو از جریان کشته‌شدن کماندوهای تسلیم شده توسط طالبان را به دست آورده و صحت آن را با شاهدان عینی این رویداد تایید کرده است.

گروه طالبان این گزارش را رد کرده و گفته است که ویدیوی اعدام صحرایی کماندوهای افغان "جعلی" و بخشی از تبلیغات حکومت افغانستان علیه این گروه است.

وزارت دفاع ملی افغانستان نیز تایید کرده است که این کماندوهای افغان توسط جنگجویان طالبان کشته شدند.

XS
SM
MD
LG